Ord från ordförande januari 2022

Ett nytt år och vi blickar framåt!

Januari 2022

Bästa medlemmar

God fortsättning på ännu ett nytt år. Jag ser fram, trots pandemi, mot ett aktivt 2022 i SPF Klubb 67.

För mig började året lite omtumlande då jag fick ett positivt Covidsvar sent på nyårsdagens kväll efter att ha lämnat prov på nyårsafton! Jag mår bra nu och det var som en kraftigare förkylning. Att jag inte blev allvarligt sjuk tillskriver jag mina tre vaccinationer. Tappade varken smak eller lukt och hade inte några andningsproblem.

Den variant av Covid som härjar nu, Omikron, ger uppenbarligen inte samma allvarliga symtom som de tidigare varianterna om man är vaccinerad minst två gånger. Den medicinska vetenskapen har aldrig hävdat att man inte kan bli smittad om man är vaccinerad, men man blir inte lika sjuk och man belastar inte sjukvården alls på samma sätt som när man inte är vaccinerad. Det visade myndigheterna tydligt på presskonferensen den 10 januari. Kurvan för ovaccinerade som är intagna på intensivvårdsavdelningar stiger mycket brant jämfört med kurvan för oss som är vaccinerade. Så mitt råd till alla är att vaccinera sig och följa SPF Förbundets uppmaning om ”Vaccinerad så klart”.

I SPF Klubb 67 följer vi utvecklingen och vi följer de rekommendationer som Förbundet hänvisar till. Det innebär att vi behöver se vaccinationsbevis vid våra månadsmöten om vi blir fler än 50 deltagare. Förbundet har tidigare sagt att det vaccinationskort man fått vid vaccineringen ska kunna godtas som bevis. Har du inte hunnit ordna med ett Covidbevis kan du alltså visa kortet från vaccineringen.

Här hittar ni information om hur man beställer ett Covidbevis:
Hur man beställer Covidbevis m.m.

Nog om pandemin nu!

I dagarna har vi publicerat programbladet för Vår/sommar 2022! Det har även skickats ut med epost till alla vi har epostadress till och till övriga kommer det i brevlådan. Om du har epostadress men inte får våra utskick – meddela din adress genom att skicka ett mail till mig på gunnar@sallstedt.se. Då lägger vi in din adress i vår epostgrupp.

Programbladet innehåller många aktiviteter som jag hoppas ni ska vara intresserade av och vi har aktiverat samarbetet med Studieförbundet Vuxenskolan. För vissa aktiviteter behöver vi kontaktpersoner, och det framgår i programbladet. Kan du vara kontaktperson för någon av dessa aktiviteter kan du höra av dig till mig.

Och som sagt, jag ser fram mot ett aktivt 2022. Men för att det ska bli det är det nödvändigt att ni ställer upp och deltar i de aktiviteter vi nu försöker ordna!

Bästa hälsningar till er alla och ta hand om er
Gunnar