Månadsmöte 23 november

Krisberedskap och HLR med Röda korset på vårt tredje månadsmöte i Hotellet.

Foto: Gunnar Sallstedt
Länk till bilder finns efter texten

Månadsmöte torsdagen 23 november

Torsdagen den 23 november hade SPF klubb 67 sitt tredje månadsmöte för hösten i de nya föreningslokalerna i Stora Hotellet. Trots dåligt väder kom ett 50-tal medlemmar och två inbjudna gäster till mötet.

Vår ordförande Gunnar Sallstedt hälsade välkommen och berättade om säkerhetsrutinerna innan han överlämnade ordet till våra gäster, som den här eftermiddagen var Ingemar Sonesson och Lars Blixt från Röda Korset.

Ingemar Sonesson visade och vi fick en hel del goda tips om vad som man kan göra för att få en god beredskap i hemmet, på ett lättsamt, lärorikt och tänkvärt sätt.

Lars Blixt, som är ansvarig för och utbildar i HLR, visade på speciella dockor och berättade om hur man gör bröstkompressioner. Vad som är viktigt att tänka på är att larma räddningstjänsten, kolla puls och fria luftvägarna innan man börjar med HLR. Vi fick också ta del av en lärorik förtevisning hur en hjärtstartare fungerar.

Efter två intressanta förevisningar, blev det kaffepaus där det bjöds på hembakat och gott kaffe, som de som var med lät sig väl smaka.

Efter kaffepausen berättade vår ordförande om verksamheten. Nu närmast i tiden har vi en julavslutning där vi serverar en jultallrik med olika godsaker på och lite drickbart till. Vi får också besök av Lucia.

In på nästa års planering kan nämnas att ”Trådverkstan”, en studiecirkel i handarbete, startas och vidare en studiecirkel i släktforskning. Kort- och sällskapsspel är också på gång i vår föreningslokal. En resa med Kiviks Taxi är inplanerad till den 17-19 april, där man får se Änglagård på Oscarsteatern i Stockholm.

Efter informationen blev det lotteridragning där man kunde vinna kaffe på entrébiljetten och presentkort på ringlotterna.

Gunnar tackade och vi avslutade med att sjunga en av SPF Klubb 67-visorna.
/Marianne Andersson

Bilder från mötet