Möten och sammankomster januari - april 2018

Referat från årsmöte, månadsmöten och andra sammankomster under januari - april 2018. Länk till bilder finns efter referaten längst ner på sidan.

Årsmöte 22 februari i Lavendelsalen, Byavångshemmet

Vice ordförande Monica Norén hälsade 86 personer välkomna. Vår ordförande Lars Carlstedt hade drabbats av svår influensa och måste tyvärr stanna hemma.

Årsmötet inleddes med parentation för 11medlemmar som lämnat oss under 2017.

Lars Yngve hälsades välkommen att berätta om sitt författarskap. Bygdemåls-författaren Lars Yngve föddes i Hagestad på Österlen. Berättelser bland annat om hans skånska kultfigur Nils-Ude skriven på Österlendialekt som är underhållande och humoristiska.

Lars Yngve är även samhällskritiker och debattör. Hans Bokförlag är döpt till Håll truten. Debuterade som författare 2009 och har givit ut Kossijissenamn, Halleda m.fl. böcker och tidskrifter.

Dags för kaffepaus med god räksmörgås. Iréne Mårtensson, dragspel och Ulrica Cinthio, fiol underhöll en stund med fin musik.

Vice ordförande upplyste om inbjudan från Kiviks SPF till samkväm fredag 2 mars kl.17.00 - 22.00. Måltid med dans 250 kr. Inbjudan från SPF Gullvivan Brösarp. Vårfest 4 maj kl.17.00 - 23.00 i Folkets Park Tomelilla. Programblad till förfogande för den som önskade.

Distriktsordförande Peter Lindgren välkomnades att leda årsmötet. I styrelsen ingår Lars Carlstedt som ordförande. Övriga styrelseledamöter är Monica Norén, Hanna-Karin Persson, Maj-Britt Stridh, Inga Persson, Gunnel Andersson, (adjungerad tills vidare) Inger Kellgren, Irene Mårtensson. Avsägelse från Kent Persson. Styrelsen gör fyllnadsval. Revisorer: Birgitta Malmborg och Ann-Marie Johannesson.

Kent Persson avtackades med varma ord av Monica Norén för allt arbete han bistått föreningen med framför allt som researrangör. Lotteridragningar stod på tur innan nationalsången och tack från Monica Norén avslutade mötet.                            /Hanna-Karin Persson

Månadsmöte 22 mars på Byavångshemmet

Ordförande Lars Carlstedt hälsade 75 deltagare välkomna.

Gunilla Ehrnborn och Annika Ivarsson underhöll med ett urval välkända sånger som framfördes med 1- eller 2 stämmor och keyboard som ackompanjemang. Reper- toaren hämtades från bl.a. musik av Björn & Benny. T.ex. Duvemålahagen, Fernando, Thank you for the music. Danne Stråhed: Där vallmoblomman står, lisa nilsson: Var é du min vän? m.fl. vackert framförda sånger.

I samband med kaffe, god ägg & baconmacka och kaka fick publiken skriva ner önskemål inför höstens program.

Presentation av en efterlängtad resegrupp: Gunnar- och Lill Sallstedt, Sverker- och Anita Lundgren. Gunnar Sallstedt presenterade resorna i korthet som är ett samarbete med Kiviks Taxi. Nostalgiresan 17 april har plats för 9 st till. Resorna finns på Hemsidan och i Pärmarna. Kortare dagsturer till närområden kommer även att ske med privatbilar.

Info av ordförande om Skånetrafiken=Färdtjänst. Finns 3 olika system för kunden beroende på olika behov av rättigheter. Kundens handläggare ska rapportera till Skånetrafiken vad som gäller. Viktigt att göra en reklamation om inte behovet tillgodoses. Sjukresor beviljas av läkare eller vårdinrättning.

Påminnelse om Vårfesten 4 maj med SPF Gullvivan Brösarp som värd i Tomelilla Folkets Park, Intim.

Genomgång av olika telefon nr. till Myndigheter. OBS! Avlyssna vad operatören säger. Bernt Kellgren gav info om vissa trafikbestämmelser: Ändring av besiktningsperiod fr.o.m. 2018 05 20. Europahjälmen är enbart godkänd fr.o.m. 2017 12 01. Tips: Använd reflex, använd blinkers i god tid, medtag reservnyckel vid bilkörning. Lotteridragningar innan nationalsången och tack från Lars Carlstedt. /Hanna-Karin Persson

Månadsmöte 26 april på Byavångshemmet

Ordförande Lars Carlstedt hälsade ca 65 deltagare välkomna.

Sång och musik av Ricard Persson stod som programpunkt. Ricard spelade på keyboard och sjöng välkända låtar tillsammans med publiken. Han varvade låtarna med en och annan rolig historia.

Resegruppen informerade genom Anita Lundgren om kommande Föreningsresor: Fredriksdalsteatern söndag 12/8, Södra Bornholm tisdag 21/8 och Singin' in the rain 14/10. Läs info i SPF-pärmen el. på SPF Klubb 67:s Hemsida. (Aktiviteter) En dagstur med egna bilar för endast Klubb 67 meddelas senare.

Lars Carlstedt gav medlemsinfo kring Tandhälsan som handlar om Ystads Tand & och Implantat Center angående 15% rabatt utöver rabatten på Försäkringskassans 3%. Ordförande ska först teckna ett avtal innan beslutet äger rum. Budskapet med Skånetrafiken går trögt gällande bättre service för invånarna under lågtrafiktid.

Grillning 31 maj i Väladalens koloni. Läs ert programblad. Höstprogrammet klart till Sommarmarknaden 19 juli. Start Boule och Promenader läs under "Det händer" i YA.

Lotteridragningar och tack från ordförande innan nationalsången avslutade mötet. /Hanna-Karin Persson

Till bilder från mötet

Till överst på sidan