Månadsmöte 26 januari

Ett tungt men ändå angeläget ämne när Tomelilla begravningsbyrå och Verahill familjejuridik besökte månadsmötet i januari.

Foto: Gunnar o Lill Sallstedt
Länk till bilder finns efter texten

Månadsmöte torsdagen 26 januari

Plats: Teaterhallen Folkets Park
Närvarande: ca 50 personer

Ordförande Gunnar Sallstedt hälsade välkomna. Nya medlemmar och vänmedlemmar som tillkommit under 2022 namngavs och välkomnades särskilt. Därefter genomgång av säkerhetsanordningar.

Gäst: Barbro Nilsson, Jörgen Larsson, Jörgen Nilsson från Tomelilla Österlen Begravningsbyrå samt jurist Freja Källman från Verahill Familjejuridik hälsades välkomna.

Tomelilla Österlen Begravningsbyrå tillhör begravningsorganisationen Klarahill medan Verahill är en systerorganisation med Familjejuridik till Klarahill.
- Information om framtidsfullmakt, testamente m.m. och möjlighet att ställa frågor.
Freja Källman informerade om nämnda framtidsfullmakt som bör tecknas av enskild person inom snar framtid innan en ev. olycka kan förhindra handlägganden av olika ställningstaganden. Via nätet kan man hämta en blankett angående ämnet i fråga. Freja Källman menar att det är säkrast att anlita en jurist beroende på vissa feltolkningar som kan uppstå vid ifyllnad av nätets blankett.

Vidare fick medlemmarna info om Vita Arkivet. I Vita Arkivet kan personen i fråga uttrycka sin önskan om utformning av begravning och annat som man har önskemål om när man inte längre finns. Freja fortsatte med info kring testamente och bouppteckning. Många frågor fick juristen besvara med inlägg från anställda vid Tomelilla Österlen Begravningsbyrå.
Stort tack!

Kaffepaus

Information om aktiviteter m.m.
T.ex. hobbies och intressen, flikar från Hemsidan. Gunnar Sallstedt förevisade Hemsidan och olika möjligheter att klicka sig fram till Aktivitetskalendern och till olika sidor med snabblänkar.
Aktiviteter i feb. mars bl.a. Dam- och Herrlunch och bioföre-ställningar på Riobiografen.
Resor och utflykter
”Ute på vischan” 17 april Hallsbergs stenar, Tolånga och Johannamuséet
15 maj Nordvästra Skåne

Lotteridragning med Inga Persson, Maj-Britt Stridh och Gunnar Sallstedt som utropare.

Som avslut tog ordföranden gitarren, ackompanjerade och sjöng ”Änglahund” av Hasse ”Kvinnaböske” Andersson. Publiken deltog i refrängen. Väl passande med tanke på dagens tema.
/Hanna-Karin Persson

Bilder från mötet