I luften, på vattnet, i kloster och efter häst!

3-dagarsresa till Linköping, Göta Kanal, Vadstena och Visingsö 28-30 juni

                            

Dag 1
Vi startade med Kiviks buss från Tomelilla tillsammans med SPF-föreningarna i Smedstorp, Simrishamn, Kivik och Brösarp. Solen sken från en klarblå himmel när vi åkte i väg. Vi körde mot Kristianstad och Hässleholm och vidare mot Ljungby i fin natur. Längre upp i Småland börja vi möta vägarbeten. Det är typiskt för Småland!

Vi stannade för förmiddagsfika i Sjöboda innan vi fortsatte längs Vätterns strand med utsikt över en spegelblank Vättern. Sedan blev det stopp i Ödeshög och lunch på Dinners. Vi lämnar Ödeshög och fortsätter resan, nu till Flygvapenmuseet i Linköping.

Där blev vi guidade runt. Det var mycket intressant att få veta allt från det första flygplanet som byggdes fram till i dag. En DC:3a sköts ner över svenskt vatten den 13 juni 1956. Svenskar bärgade vraket och nu finns det bevarat i museet men stora delar av planet saknas.

Därefter åkete vi en tur i gamla Linköping innan vi kom till Quality Hotel Ekoxen. Där blev vi väl mottagna av trevlig personal och fick god mat.

Dag 2.
Vi vaknade till skränande fiskmåsar vid 5-tiden på morgonen! Det var verkligen många fiskmåsar. Vädret var det bästa tänkbara. Solen sken.

Efter frukosten åkte vi till Berg och klev ombord på Svea Lejon som skulle ta oss till Borensberg. Vi fick passera genom nio slussar och över två akvedukter. Idén att gräva en kanal tvärs genom landet var biskop Brasks, men genomfördes av Baltzar von Platen. Det tog 22 år mellan 1810-1832 för 58 000 soldater att åstadkomma detta. Kanalen, som är tre meter djup och sju meter bred, invigdes 1832. Det finns en handdriven sluss i Borensberg som alltså sköts helt manuellt. Väl framme i Borensberg hämtade bussen upp oss.

Nästa anhalt på färden var Vadstena Kloster vid Vätterns strand. Vadstena fick stadsrättigheter på 1400-talet och heliga Birgitta såg till att klostret byggdes. Vadstena klosterkyrka invigdes 1430 till jungfru Marias ära i närvaro av kungen och rikets storman Erik av Pommern. Kyrkan byggdes till kloster- och pilgrimskyrka efter heliga Birgittas anvisningar. 1550 lämnar munkarna klostret.

Birgittaskrinet finns i Brödrakoret och innehåller bland annat heliga Birgittas reliker. I kyrkan finns den sköna madonnan från 1450-talet, Birgittas altarskåp från Lübeck uppsatt 1459, dopfunten tillverkad i Vadstena 1594 av Peter de la Roche samt Rosenkransaltaret från 1500-talet.

Dag 3
Vi började dagen med en god frukost. Sedan tack för oss till hotellet. Vädret var grått och regnet hängde i luften. Nu började hemresan.

Bussen tog oss till Gränna och med färja över till Visingsö. Där åkte vi Remmalag med häst och vagn. Visingsö är 14 km lång och 3 km på bredaste stället. Högsta punkten är 33 meter över Vätterns yta. Den bofasta befolkningen består av 725 personer. En mataffär är öppen alla dagar. Tre olika långa promenadslingor finns att vandra på och en cykelturistled är ca 25 km lång.

På ön finns det gravfält med 800 synliga gravhögar men det finns fler än så. Gravhögarna är övervägande från 500 f kr till 1050 e kr. På ön ligger Brahekyrkan och Rysskyrkogården.

Elkabel drogs fram till Visingsö första gången 1930 genom amerikanskan Madame Tingleys försorg. En mindre sjöbod i hamnen blev elstation.

Det var en intressant tur runt ön och vädret var bra nu. Vi åt middag på Solbacken restaurang på Visingsö och åkte tillbaka till Gränna där det blev besök i en polkagrisaffär. Sedan bar det av hem till Tomelilla via Brösarp. Det var glada men trötta resenärer som kom hem efter en trevlig tre-dagarsresa.
/Kerstin Eriksson

Bilder från resan

                                                            Vi åkte med