Månadsmöte torsdag 28 april

Plats: Teaterhallen
Antal: ca 50 deltagare

¤ Välkomna
Ordförande Gunnar Sallstedt hälsar välkomna.

¤ Säkerhet
Gunnar fortsätter med säkerhetsgenomgång.

¤ Dagens gäst Christina Sahlin talar över ämnet: ”Medicinens historia”
Edwin Smith-papyrusen är den äldsta bevarade skriften om kirurgi och bland de äldsta skrifterna om medicin. Papyrusrullen är från ca 1600-talet f.Kr. och förvaras idag på New York Academy of Medicine och är ett ursprung av Fornegyptisk medicinsk papyri.

Manuskriptet beskriver hur man behandlar skador på skallen och bröstkorgen. Finns 38 skallskadebeskrivningar och 6 avhandlar ryggmärgsskador. Alla fall delas upp i prognoserna gynnsamma, ovissa och ogynnsamma. Skadorna presenteras i saklig ordning med namn, undersökningsfynd, diagnos och behandling. En beskrivning att förlamningar i ena kroppshalvan kan orsakas av hjärnskador i den motsatta sidan. Man trodde att sjukdomar var ett straff från Gud. Kyrkan fördömde kirurgiska ingrepp.

Många växter används som behandling eftersom de innehåller substans som läkemedel. 2021 är 100 år sedan insulinet kom. Sedan vaccinationen kom gick det fort med framstegen. Difteri, smittkoppor och andra farsoter gjorde att fler dog än under krigen.

Tack Christina för en intressant skildring.

¤ Kaffepaus

¤ Information
- Möten och aktiviteter
Prova-på-Footgolf 2, 9, 16 maj kl.10.00-12.00ca på Tomelilla Golfklubb
Vandring i Fyledalen 10 maj, 20 juni, anmälan till Anna Villavicencio.
Onsdag 18 maj kl.14.00 Grilldag i Fyledalen, Gamla Tegelbruket. Medlemmarna bjuds på 2 korvar vardera. Kaffe, annan dryck eller förtäring medtages efter behov.
Torsdag 29 september öppet lättsamt arrangemang med Peggy Dicksdotter Hermansson: ”Fika för livet för seniorer”

- Resor
5 maj Såsom i Himmelen
24 maj Öresund runt
2-5 juni genom SPF Gullvivan Brösarp. Berlin: ”Storstad och sparris i en härlig mix”
9 juni Utflykt Kiviks Äsperöd Arboretet
27-30 juni Värmlandsresa
I början av juli-”Pang i bygget” på Fredriksdalsteatern (Kiviks Taxi)

Anmälan till Lill Sallstedt: 073-70 70 757.

- Övrigt
19 maj PRO Tomelilla dans i Folkets Park
Kulturtrampet 1 maj-31 augusti: cykeltur eller med bil runt på Österlen. Kultur och natur kombinerat.
Skandia Liv-och olycksfallsförsäkring genom medlemskap i SPF. Medlem är försäkrad till och från SPF-sammankomst som en SPF-förmån.
5, 6 maj Välfärdsteknikmässa för äldre Simrishamn, Skeppet på Marint centrum

¤ Lotteridragning

¤ Avslut Nationalsången
Gunnar Sallstedt tackar för en trevlig eftermiddag.
/Hanna-Karin Persson

Bilder från mötet