Onsdagsmöte 16 mars

Dörröppnare för pensionärer
Gert Johansson, socionom, hälsovetare och krönikör

Brukar du prata om vad du är nöjd med? Det fick SPF Hjortens pensionärer möjlighet att göra på månadsträffen den 16/3. En grupp intresserade avstod från den fina vårsolen för att istället lyssna och inspireras av Gert Johansson, socionom och hälsovetare.
Gert Johansson har lång erfarenhet av hur vi människor lever och tänker. Han gav på ett lättsamt sätt tankar och funderingar under rubriken ”Hälsa och välmående på äldre dar”. Vi har det ju bra eller?  Det är så viktigt att vi säger det för dagens 65+ är mer rörliga, hör bättre, har mindre ont, har bättre lungkapacitet och mycket mer beroende på att det finns hjälpmedel, som kan göra livet lite lättare.
Men det är en utmaning att bli äldre och man måste lära sig att bli gammal, att ålder inte är en sjukdom och acceptera att en del förmågor minskar. Ett tips enligt Gert Johansson kan vara att skriva två listor – en för allt som man mår bra av och en som beskriver det man inte mår så bra av. Sedan koncentrerar man sig på det man mår bra av och tar beslut på vad man vill använda resten av sitt liv till.
Släpp taget om det förflutna, försök hitta meningen med livet, upptäck och bejaka den kreativa förmågan, uppmanade Gert Johansson. Vi vet att fysisk aktivitet, bra mat och social gemenskap är viktiga hörnpelare för vår hälsa. Lika viktiga är meningsfulla sysselsättningar, positiva tankar, vila och återhämtning.
Slutligen uppmanade Gert Johansson alla att varje morgon tänka på tre saker, som man ser fram mot och att på kvällen med tacksamhet tänka på tre saker, som hänt under dagen.
Mötet avslutades med information av ordförande och aktivitetsgruppen, som samlar in ideér om nya cirklar. Lotteriet muntrade upp några lyckliga med blomstercheckar och kaffe med god kaka serverades som alltid.
Text: G.A.