Årsmöte 2019

2019 års årsmöte, med bild på nyvald styrelse.

Hjortens nygamla styrelsen från vänster. Harriet Karlsson, Christer Vennö, Siv Engman, Bengt Hallberg, Christer Lank, Lasse Käck och Hans Bernhardsson.

Årsmöte med SPF Hjorten, och Ukulelebandet.

SPF Hjortens årsmöte 13 februari inleddes med parentation över under året bortgångna medlemmar
ledd av Jan Kesker. Efter en tyst minut framförde Gun Christiansson ett pianostycke.
Till mötet hade förbundsordförande Eva Eriksson kommit. Hon berättade att förbundet i år fyller 80 år. Det bildades i Göteborg nästan samma dag som 2a världskriget bröt ut.
I dagsläget har SPF ca 265000 medlemmar. Det finns fortfarande mycket att förbättra för oss 65+. Man arbetar nära riksdagen, där tyvärr bara en handfull delegater är över 65 år. Det är dock 2,3 miljoner individer av landets invånare i denna åldersgrupp! Vad vet de yngre om hur det är att vara äldre? Pensionsfrågor, bostadsfrågor och hälsofrågor är några som står på agendan. Och orättvisor i landet. Varför ska vi i Västra Götalandsregionen betala för vaccinationer som är gratis i nästan hela övriga Sverige?
Vi blir allt fler äldre 2025 kommer det att vara dubbelt så många 80+ som idag! Har sjukvården planerat för det?
En viktig uppgift för SPF att bryta den ofrivilliga ensamheten.
Eva hade mycket tänkvärt att framföra. Hon avtackades med blommor.
Efter henne fick vi lyssna till vår egen distriktsordförande Siv Gustavsson. Hon berättade bl. a att Hjorten är största föreningen i distriktet. Och puffade för starkt KPR råd i Alingsås.
Efter all denna matnyttiga information blev det kaffepaus och vårt eget Ukeleleband spelade och sjöng glada Sven Ingvarslåtar. Av dessa glada musikanter vill vi gärna höra mer!
Årsmötet som följde leddes av Kristina Grapenholm med Hans-Olof Andersson som sekreterare.
Valberedningen hade gjort ett bra jobb och det var många omval, vilket gjorde att allt flöt snabbt.
Funktionärer som avgått och var närvarande på mötet avtackades med vackra tulpaner.
Hans Bernhardsson berättade om kommande aktiviteter både nya och gamla. Kolla hemsidan!
Sven Carrgård informerade om datahjälp som nu finns på fredagar. Anmäl helst innan till expeditionen om du vill komma och ta del av den.
Avslutningsvis blev det dragning på entrébiljett och lotter där flera begåvades med blomstercheckar.
C Lj

Ordförande Hans Bernhardsson hälsar alla välkomna till 2019 års årsmöte.

Jan Kesker med parentation över under året bortgångna medlemmar.

SPF:s förbundsordförande Eva Eriksson.

Från Älvsborg Norra kom distriktsordförande Siv Gustavsson.

Hjortens Ukelele orkester sjöng och underhöll.

Mer underhållning till fikat.

Dags för årsmötesförhandlingarna. Kristina Grapenholm som ordförande och Hans-Olof Andersson som sekreterare.

Avtackning av avgående funktionärer.

Foto: B-Å K