Öppet Hus, Savannen 4 maj

Trångt, svettigt och högljutt som attan. Men är det inflyttningsfest så är det.
Inte för att AT:s utsände frekventerar sådana platser. Men ändå. Pensionärsföreningen SPF Hjortens nya lokaler intill Pingstkyrkan känns som en rockklubb modell populär, där reporterns pollendimma agera rökmaskin. Det är trångt, svettigt och högljutt. Ingen Alice Cooper i högtalarna men väl ett projicerat bildspel från renoveringen.

"Bättre lokaler"
Drycken som serverades, även om ordförande för sällskapet Hans Bernhardsson kallar det "bubbel", är dock utan alkoholhalt.
-- Det är nästan som en vernissage, säger Hans
-- 200 nya kvadratmeter har man lagt rabarber på
-- Det känns väldigt bra. Vi har i fem års tid försökt att få bättre lokaler i Kabom. Men det är en helt annan historia, säger Hans, mitt i vimlet.
För tillfället har SPF Hjorten strax under tusen medlemmar. Men Hans Bernhardsson tror att de nya lokalerna kan leda till både fler medlemmar och aktiviteter.
-- Här säger Bernhardsson, och sticker en program- och aktivitetsbok för 2017, i handen på reportern.
Snabb bläddring på plats. Jodå, här kommer det att hända grejer. Det vankas boule, träslöjd, vinkunskap och kurs i italienska. Livets goda helt enkelt.
Tid för utgång. Den tiden tar sin tid.
Trångt, varmt och svettigt som sagt. SPF Hjorten – ni rocka ju!

Bild och text: Mårten Öhman, reporter på Alingsås Tidning. Inför i AT 6 maj.

Öppet Hus i Hjortens nya lokal, Savannen.

Öppen dörr till den nya lokalen. Välkommen in.

Ordföranden Hans Bernhardsson "invigningstalar".

Mingel i Café Hjorten.

Uppskattningsvis besökte runt 250 personer dagens Öppna Hus.

Line dance med Harriet Andersson som ledare. Ett uppskattat inslag.

Klipp ur AT 6 maj

Foto: Rune Feldt