Dammsjöås, 25 maj

SPF are på onsdagsträff i Dammsjöås.

En påpälsad och tapper skara SPF-medlemmar hade hörsammat inbjudan "Möt våren på Dammsjöås". I lä av den idylliska röda torpstugan berättade Sven-Åke Mökander om torpets tidigare ägare, Allan Karlsson och några sanna eller icke sanna historier om densamme. Därpå följde en vandring på naturstigen genom fårhagen till de timrade vindskydden, vidare till Härsmossen, där några passade på att klättra upp i utsiktstornet för att titta ut över växtligheten. Vandringen gick vidare förbi en torvtäkt till utsiktsplatsen och ner till Dammsjön. På färden fick vi bekanta oss med Kärrtistel, Svartkämpe, Mästerrot och ett ovanligt stort sälgträd. Vi tittade också in i några bikupor innan innan vi promenerade tillbaka upp till torpstugan. Onsdagsträffen, den sista för våren, avslutades med medhavd fika runt köksbordet inne i torpet.
Dammsjöås ägs och förvaltas av Alingsås Hembygdsförening och Alingsås Friluftsklubb.
Mer om Dammsjöås finns att läsa på www. alingsashembygdsforening.se
Harriet A