Allan i Flaskhall, 13 jan

Allan i Flaskhall

"Livet är inget lustspel - det är ett drama.

Vid SPF Hjortens första välbesökta onsdagsmöte 2016 i Equmeniakyrkan visades filmen:"Allan i Flaskhall" av Stefan Quinth. Presentatör var Sören Persson, som även medverkade i filmen.
Vi fick under 1½ timma följa Allans liv på gården Flaskhall i Långared från 1918, då han föddes.
Det var hårt arbete från tidiga år i jordbruket. Fadern hade varit några år i USA och bl a grävt guld. Under vistelsen där skadades han av en pistolkula, men klarade sig. Vid återkomsten till Sverige kunde han köpa gården Flaskhall.
Allan var tekniskt begåvad och hade lärt en del av en smed. Han lyckades fixa mycket med redskap på gården. Hans tekniska lösningar kom väl till pass, då han vid en skada med en slåttermaskin förlorade vänster hand.
1942 gifte han sig med grannflickan Maj. De fick 63 år tillsammans och tre barn.
Allan har varit sportintresserad. Från tidiga år har han cyklat – racercykel.
Han har åkt över 20 Vasalopp både med och utan vänster hand. Det senaste då han var 86 år. Den äldste Vasa-loppsåkaren genom tiderna!
Och ett par gånger i veckan tar Allan bilen för att åka på dans. "Bara man är nyrakad, är det inga problem med att bli uppbjuden!"
Allan, som själv var med vid mötet, förärades en tulpanbukett.
"Det är roligare i idrottsföreningar än i pensionärsföreningar" anser Allan. Men denna eftermiddag var det väldigt roligt i SPF Hjorten!
Som avslutning tipsades om att man kan lista sig på nyöppnade Noltorps vårdcentral. Blir där många listade kan apoteket öppna igen.
Resor, datacirklar mm. Kolla hemsidan. Det är alltid något roligt på gång i Hjorten!

CLj

Allan själv, med en bukett tulpaner efter den mycket uppskattade filmen.

Alla foton: Rune Feldt