Thomas Thim, Sv Fast. 25 sep

Thomas Thim från Svensk Fastighetsförmedling  beskriver bostadssituationen i Alingsås.

Läget på bostadsmarknaden i Alingsås.

Vid SPF Seniorerna Hjorten möte den 25 september talade Thomas Thim från Svensk Fastighetsförmedling om läget på bostadsmarknaden.

Thomas T gav ett flertal goda tips inför den situation som många av föreningens medlemmar för eller senare står inför; att sälja sitt hus och flytta till något mer lättskött. För de flesta gäller att man knappast kan bo billigare än vad man gör i sitt nuvarande boende, oftast handlar en flytt om att få det bekvämare.

Mycket intressant information gavs kring räntor och amorteringar vilket ju påverkar de som vill kunna köpa den bostad vi flyttar från. Och även kring reavinstbeskattningen (den s.k. flyttskatten) som ju påverkar den som säljer sin bostad.

För de som bor i en villa är det klokt att börja planera för den kommande flytten i god tid. Att göra klart för sig vad man vill uppnå med sitt bekvämare boende gör det möjligt att flytta till något man ser fram emot snarare än från något man inte längre klarar av. Ett råd är också att ta kontakt med en mäklare som kan ge tips om vilka förbättringsåtgärder som kan löna sig i form av bättre betalt vid försäljningen.

Efter den trevliga presentationen följde en frågestund. Mötet avslutades sedan med kaffe, pålysningar och lottdragning.

Text: HaAn    Foto: Rune Feldt