Månadsmöte april Dragspel

En eftermiddag i april bjöd Västerås dragspelsklubb på trevlig och svängig musik när de besökte SPF Seniorerna Hamre. Gruppen bestod av 12 personer varav 1 är medlem i vår förening. Det bjöds på toner från dragspel, fiol, gitarr och bas. 73 medlemmar var närvarande och höll stämningen på topp genom att stampa och klappa takten. Vi sjöng ur ett allsångshäfte men sjöng även med i många av de andra låtarna. Det bjöds på Taubes Carmencita, Ådalsminnen, Fredrikssons snoa och allt däremellan. Vi uppmanades att hoppa upp och dansa vilket ingen gjorde förrän en av spelarna sa att och ”nu får ingen dansa” – då kom dansen igång. Det var ett härligt gäng som avtackades med applåder och Hamres specialtea. Efter kaffet blev det prisutdelning för de som deltagit i orientering med karta och frågor. Aktiviteten sker i samverkan med Västerås Orienteringsklubb – fler tillfällen planeras.
I SPF finns en nationell tävling kallad ”Hjärnkoll”. Föreningens sista uttagning genomfördes när övriga gått hem. Hamres lag består nu av Pirkko Nilsson, Hans Ring och Bo Blom. Reserv är Marita Pettersson. Laget deltar närmast i distriktsfinalen.
Text: Gunnel Lundin
Foto: Håkan Fehne, Olof Lundin