2022-02-21 och 2022-03-25

Behöver vi Framtidsfullmakt och Testamente?

• Nils delar med sig av sin kompetens
  • tämmningen är god
  • Många intresserade
  • Traditionell teaburk
  • Nils delar med sig av sin kompetens
  • tämmningen är god
  • Många intresserade
  • Traditionell teaburk

Efterfrågan på information om Framtidsfullmakt och Testamente var så stor att två tillfällen anordnades, 21 feb och 25 mars, då totalt 45 medlemmar från SPF Seniorerna Hamre kom för att lyssna på vår medlem Nils Hallonsten. Han informerade om hur man kan förbereda sin kommande tillvaro genom att skriva en Framtidsfullmakt och ett Testamente. Det underlättar för alla inblandade att det finns dokument som kan träda i kraft när omständigheterna så kräver. Det handlar om att själv ställa sig frågan - vem/vilka vill jag lita på - vill jag ha en god man eller någon jag känner och litar på som hjälper mig. ”Lagen om Framtidsfullmakt” visar att det är fullt möjligt att upprätta en framtidsfullmakt utan juridisk expertis. En framtidsfullmakt ska vara skriftlig, undertecknad av den som fullmakten gäller, vara bevittnad av två av varandra oberoende personer. Fullmakten behöver inte registreras men ska delas till den person som ska hjälpa till efter ikraftträdande av fullmakten. Fullmakten kan när som helst återkallas.
Att upprätta ett testamente kan underlätta för anhöriga. Testamente ska, precis som framtidsfullmakt förvaras i original, vara undertecknat av personen själv och bevittnat av två ojäviga vittnen. Testamente för makar med gemensamma barn behövs i regel bara om det dessutom finns särkullsbarn, som har rätt att kräva sin del av arvet, s.k. laglott. Sambos ärver inte varandra om man inte har ett testamente. Det går aldrig att skriva bort laglotten för arvsberättigade.
Nils delade ut exempel på Framtidsfullmakt och Testamente. Tack för att du ledde oss genom juridiken!
Text: Gunnel Lundin
Foto: Olof Lundin