2023-10-13 Åklagare

Rubrik: Statens advokat i 40 år

Ännu en gång, den 13 oktober, har SPF Hamres egen medlem f.d. åklagaren, Nils Hallonsten, berättat om sitt yrkesliv i statens tjänst. Det är alltid en uppskattad och underhållande aktivitet som denna gång lockade 35 medlemmar att lyssna. Vi fick höra om olika intressanta fall som ägt rum i Västmanland men även från andra platser som Nils tjänstgjort på. Polisen som stal, oprovocerade mordet på en ung västeråsare och tanter som åkt fast för småstölder. Nils förklarar att de svåraste i en åklagares liv är när barn är involverade. Vi får även höra att arbetet skiljer sig från några årtionden tillbaka, då erkände de flesta sina gärningar, nu förnekar de flesta att de gjort något.
Vi fick även ta del av hur ett utredningsarbete går till och vilka faktorer som styr när det inte blir fällande domar. Vi fick höra om nämndemännens tillsättande samt om deras uppdrag.
Mycket spännande eftermiddag och vi hoppas att fler av våra medlemmar vill berätta om erfarenheter från livet, yrkeskarriären eller något annat man vill dela med sig av.