2020-10-29 Londonresa med Vabis

• Alla lyssnar med stort intresse
  • Fängslande berättelse
  • Och Gunnel tackar med teaburk

29 okt gav sig 16 medlemmar ut på en virtuell resa mellan London och Brighton med Lars Erikols som guide. Lars berättade om förberedelserna som Aros Motorveteraner initierat och åtagits sig att genomföra. 2015 påbörjade man en renovering av bilen VABIS, som byggdes 1903 i Södertälje hos ett dotterbolag till Surahammars bruk. Hösten 2018 var renoveringen klar och projektet gick vidare mot deltagande i London-Brighton Run för bilar tillverkade före 1905. Många medlemmar och Surahammars bruk stöttade projektet. VABIS tog sig till London med drag- och servicebil genom Danmark, Tyskland, Holland och med färja till England. Resan tog 3 dagar. Ett 25-tal intresserade följde med på resan men tog sig till London även per flyg. Dessa sk Hangarounds fick genom kontakter tillgång till en Scania buss under vistelsen. Första dagen var utställning av bilarna på Regent Street – över 100 bilar från hela världen, alla tillverkade före 1905 och ca 500 000 personer som beundrade ekipagen. Andra dagen var det dags – starten gick redan 06.58. Det var tur att Vabisbilen fått tillbringa natten på Svenska Ambassadens gård annars hade man inte hunnit genom Londontrafiken till start. Det var 400 bilar som deltog och 350 kom i mål efter 9 mil. Vabisbilen vann två priser. Det var mycket nöjda deltagare och medföljare som dagen efter åkte hemåt.
En mycket intressant berättelse.

Text: Gunnel Lundin
Foto: Olof Lundin