2019-09-05 Arboga

• Nöjda lunchgäster
  • Ett av de magnifika konstverken
  • Ett annat typiskt konstverk

Den 5 september gjorde 19 medlemmar från SPF Seniorerna Hamre en resa till Arboga.
Vid vårt besök på Robotmuseet guidades vi av ett flertal mycket kunniga och entusiastiska medlemmar i Robothistoriska Föreningen. Arboga var en knutpunkt för robotutveckling med bl a motorunderhåll och stridsledning. Man byggde och reparerade flygplan. Idag finns en del försvarsunderhåll och förråd kvar.

Under 2:a världskriget sköts 6 robotar mot Sverige. Man tror att detta var en maktdemonstration från Hitler – att visa att de kunde nå oss. Svenskarna tog rätt på robotarna, tog isär dem och lärde sig konstruktionerna. Tyskarna hade hunnit längre i utvecklingen av robotar. På museet fanns robotar för attack på land och i vatten med krutraketmotor eller jetmotor och mycket, mycket annat. Det var verklig ingenjörskonst som visades upp.

Restaurang Ågården vid vattnet "bjöd" på sol och god lunchbuffé.

På krokiga vägar gick sedan vår färd till Brixelgården vid Hjälmarens strand. Vi fick en fantastisk guidning av Ylva Hallbäck bland nyss avlidne Richard Brixels fascinerande bronsskulpturer. Han är representerad med sin konst, utöver i Sverige, inte minst i Kina, Tyskland, Italien, Nederländerna, Kanada m fl länder. Han har bl a gjort statyn av "Ronny Pettersson" i Örebro, "Blixten" i Ludvika och "Hon som fångade blixten eller e=mc2" som finns i Eskilstuna. I boken om Brixel talar han om konsten att tänja gränser. Klassiskt modelltecknande utgör grunden. "Det handlar om att lyckas ta oss utanför oss själva. Det är det tillståndet jag strävar efter när jag skulpterar. Jag vill förverkliga drömmar, nå bortom mig själv. Först då är det möjligt att förmedla något som annars inte visats."
Text: Gunnel Lundin
Foto: Olof Lundin