2021-09-02 Lena Linderholm

• Svanen på bordet
  • Fängslande berättelser
  • Lena Linderholm med Hamre té

En härlig dag, 2 september, upplevde 28 medlemmar i SPF Seniorerna Hamre genom att besöka konstnären Lena Linderholm i Strängnäs. Vi började med kaffe i Lenas fantastiska trädgård. Där växer träd av allehanda slag, mullbär, kastanj, brödträd, kvitten/marmeladträd, valnötter, fikon, aprikos och mandel. I trädgården fanns många ställen att slå sig ner för att njuta av installationer med krukor, växter, gamla vattenkannor, skåp med Lenas porslin, växthus mm. Nästa steg var att välkomnas in i det stora huset, byggt 1898 där Lena och Gösta bott sedan 2006. Huset och trädgården är kulturminnesmärkta.
Väl inne i huset möttes vi av miljöer där man såg att det skapades överallt, målning, stickning, musik mm. Avlidne maken Göstas rum stod orört – med hans guldplattor, noter, gitarr och hattarna. Lena säger: ”Gösta sätter nog på sig hatten när jag inte ser.”
I vardagsrummet med ett stort mycket gammalt bord tronar en uppstoppad svan, väl bevarad då den är full av arsenik. Lena älskar stormaktstiden och samlar bl a brännvinsflaskor. Hon har franskt sjörövarblod i ådrorna och är släkt med Anna av Kleve, en av Henrik V111 s fruar. Innan avfärd till lunchen bjöds vi på ett glas rosé. Lena är en fascinerande konstnär och en god berättare och avtackades med Hamres specialté som hon redan på kvällen drack av berättade hon i ett mail.
Lunchen, god kyckling Provencal, avåts under trevliga samtal. Till kaffet underhöll Klasse Möllberg (Banarne ni minns). Det blev visor av Taube, Cornelis och från Trazan och Banarne-tiden. Vi sjöng med av hjärtans lust. Klasse avslutade med O Sole Mio på såg.
Nu bar det av till Stallarholmen och Lenas butik. Där finns det grejer – dukar, porslin, tavlor, servetter mm. Så småningom blev alla klara med sina inköp, klev på bussen och for hemåt nöjda med dagen med en överraskningspåse med servetter och Lenas bok ”Min cancer – en tröstebok”.
Text: Gunnel Lundin
Foto: Ulla Elfvendahl