Lasse Åberg

• Ann Marie kollar in Musseutställningen
  • Utställning med skyltar, burkar och fat
  • Lisbeth övar i golfmaskinen

17 medlemmar besökte Lasse Åbergs museum (öppnat 2002) den 14 mars.
Det var en trevlig eftermiddag, som startade med god lunch.
Innan guidad visning hade vi tid att besöka shopen. Lasse Åberg skrev hälsningar på köpta alster, slog in paket och ställde tålmodigt upp för fotografering. Då guiden var lite försenad startade Lasse själv visningen som naturligtvis blev ett extra plus. Den fortsatta guidningen visade och berättade om Yellow Kid, världens första seriefigur, samlingen av en mängd Disney-föremål och Stig-Helmers rum.
Många tavlor med Kalle Anka, Musse Pigg, Adamsson, Karl-Alfred, Storklas och Lillklas med flera var skapade av Lasse Åberg och andra konstnärer. Inger Åberg var representerad med textilkonst "Kallar & Co". De flesta Musse Piggfigurer var framför allt från åren 1928-38. Musse var då en busig kille med trekanter i ögonen som 1938 fick mer rundade ögon som ansågs snällare. Skälet till den nya ögonformen var att han skulle bli ett bättre förebild för unga scouter som hade Musse som maskot. Dagen avslutades med besök i Trazan och Banarnes koja, Olyckans verkstad och busiga Arnes experimentlabb.
Text: Gunnel Lundin
Foto: Olof Lundin