2022-03-10 "Livet på äldre dar"

• Ordförande hälsar välkommen
  • Sven-Erik Henriksson
  • Lilian Andersson berättar om KPR
  • Tack Sven-Erik
  • Mona Eriksson och Pia Eklund
  • Barbro Westerholm
  • Mycket intressant dag
  • Ordförande hälsar välkommen
  • Sven-Erik Henriksson
  • Lilian Andersson berättar om KPR
  • Tack Sven-Erik
  • Mona Eriksson och Pia Eklund
  • Barbro Westerholm
  • Mycket intressant dag

SPF Seniorerna Hamres temadag ”Livet på äldre dar” 10 mars, samlade 40-talet intresserade medlemmar som lyssnade på lärorika föreläsningar där också chansen till dialog fick sitt utrymme.
Ordförande Ulla Elfvendahl inledde dagen och hälsade välkomna till åhörare och föreläsare.
Sven-Erik Henriksson, som bl a arbetat inom äldreomsorgen och är samtalsledare med stor erfarenhet av att möta människor i olika situationer talade kring själsliga-mentala frågor under rubriken  ”Att leva hela livet”.  När man blir äldre tittar man i större utsträckning bakåt. Det är många som känner av hur fort det går att bli ”bortglömd” på arbetsplatsen, sjukdomar gör sig påminda. De sociala nätverken monteras ner eftersom och kompisarna blir färre. Sven-Erik pratade om vikten av att acceptera vad man har och gå vidare, var sak har sin tid. Han pratade om ensamhet som drabbar så den tom kan bli skadlig. Sven-Erik avslutar med uppmaningen – sök er till varandra, umgås runt ”lägerelden”. Det är viktigt att bli sedd, uppleva tillhörighet och lägga liv till sina år.
Lilian Andersson, föreningens representant i Kommunala Pensionärsrådet (KPR), informerade om KPRs arbete. Syftet är att få inflytande och insyn i alla frågor som har att göra med livsvillkor för äldre genom att delta i Äldrenämndens styrelsemöten. Det handlar om frågor rörande boendeformer av skilda slag, trygghet, hemtjänst, bistånd, transporter mm. Man får bra information i nämnden, men tyärr ofta för sent för att ha möjlighet att påverka.
Mona Eriksson och Pia Eklund, anhörigkonsulenter vid Västerås stad informerade om det stöd som erbjuds anhöriga till de som hjälper närstående. Den vanliga bilden av anhörigstöd är att en person tar hand om en äldre släkting, Men gruppen är stor med många olika konstellationer – t ex barn som tar hand om förälder eller förälder som tar hand om ett barn med funktionsnedsättning. Arbetet vilar på tre ben – samtal, kunskap och gemenskap. Man erbjuds råd, stöd och idéer om hur vardagen kan bli enklare.
Efter lunch föreläste Barbro Westerholm, riksdagsledamot med stor erfarenhet under rubriken ”Årsrika – en ovärderlig samhällsresurs”  Hon har tillsammans med tidningen Seniorens chefsredaktör skrivit en bok i ämnet. Vem är då årsrik? Det är den som samlat på sig många levda år, mycket kunskap och är rik på livserfarenhet. Samhället är full av ålderism – fördomar och stereotypa föreställningar som utgår från en människas ålder. Pensioneringen visar sig vara en vattendelare. Enligt WHO är det den svåraste diskrimineringsgrunden att göra något åt trots att den förr eller senare kommer att drabba alla.  Barbros budskap är att det är mycket viktigt att känna sig behövd i såväl arbetslivet som civilsamhället, politiken och bland nära och kära och kan genom sin kunskap och erfarenhet bidra på alla områden. 1,6 milj. röstberättigade är en grupp att räkna med vid val.  Ett par tänkvärda citat ” Man ska inte gamla till sig” - Dagny Carlsson 107 år och ”Varför är det finare att vara en gammal möbel än en gammal människa?” - ur tolvårig pojkes uppsats.

Text: Gunnel Lundin
Foto: Olof Lundin