2021 höstens samtalsgrupper

Satsning på medlemmars behov av att samtala utifrån gemensam situation

• Några av deltagarna i Demensgruppen tillsammans med Sven-Erik Henriksson

Under hösten har SPF Seniorerna Hamre anordnat fyra samtalsgrupper med tre olika teman.
Idéen kom från en av medlemmarna som drabbats av cancer och kände ett behov av att få prata med andra som också drabbats. En diskussion togs med Sven-Erik Henriksson, Vuxenskolan, om att leda en grupp vilket med Sven-Eriks hjälp var möjligt. Samtalsgruppen "Att leva med cancer" visade sig vara viktig. Att få prata med dem som också drabbats och förstår varann istället för att bara prata med sjukvården och närstående var värdefullt.
När samtalsgruppen om cancer annonserades visade det sig att det även fanns behov av att ha samtalsgrupper för dem som är närstående till någon med en demenssjukdom. Den gruppen kallade vi "Demens - Vad händer med mig som anhörig?"  Det behovet var så stort att två grupper med 5 i varje grupp ordnades. Att få sitta ner och få hjälp och tips om hur man ska hantera olika situationer som uppstår gör att man inte känner sig ensam och att man inte behöver ha dåligt samvete.
I och med pandemin och den känsla av ensamhet som många drabbats av anordnades även en grupp som vi kallade "Varför är jag inte lika glad längre" en samtalsgrupp för existentiella frågor som även medlemmar från annan SPF förening deltog i.
Samtliga grupper anordnades i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan Västmanland och kommer att återkomma i någon form när behov finns.