27 september 2017
Minnesanteckningar från LÖK-möte 170927
Plats: VLBF Stora gatan 16 i Västerås
Närvarande: FUB - Margareta Hallner
Slussa vänner - Nils Werme, Carola Karlsson och Redha (praktikant)
SPF Hamre – Eva Liwing
Väsky – Raija Metso Korpela
F1 Kamratförening – Björn Jonsson och Leif Hansson
VLBF – Anders Westin
Vi inledde mötet med "varvet-runt". De flesta var väl insatta i LÖKen och dess syfte men vi gjorde en kort återblick över vad som hänt senaste året med ny Handlingsplan, möten under våren med civilsamhället och möte med Västerås stad i juni.
Anders berättade att dagens/höstens möten med civilsamhället enligt tidigare prioriteringar skulle lägga fokus på:
• Hur syns föreningarna?
• Samverkan mellan föreningar och samverkan mellan föreningsliv och staden
• Lokaler
Gruppen enades om att lägga krutet på marknadsföring och hur man hittar nya medlemmar, nya samarbetspartners och nya besökare.
Vi körde sedan workshop kring marknadsföring/kommunikation.
Vi lade fokus på vad som görs i dag i de olika föreningarna
Nuläge |
Hur når vi nya medlemmar? Hur når vi nya besökare Hur når vi nya samarbetspartners/finansiärer? |
Övrigt
*) Ang Plug-in-annonser
Efter fråga till VLT svarar de att det är i dagsläget osäkert hur man ska jobba med plug-in-annonser i framtiden. Detta då Mittmedia gör stora översyner av sitt arbete. Anders bevakar frågan och återkommer.
Ang lokaler
Viktigt att civilsamhället ges möjlighet att vara delaktiga i samhällsplaneringen. Tillgång till olika slags lokaler är en förutsättning för ett aktivt föreningsliv.
Hemsida för LÖKen (Facebook-sida finns)
Hur väcker man nyfikenheten hos en journalist genom ett Pressmeddelande??
• Nyheter – något vi inte tidigare hört talats om
• Människor – där läsaren har någon att identifiera sig med
• Händelser med okända slut – "hur ska det gå?" kan också kallas Cliffhanger
• Det annorlunda - ovanligt, unikt
• Nära i tiden – det aktuella är viktigt
• Det kontroversiella - konflikten
Mall för Pressmeddelande:
• Rubrik (slagkraftigt, väcka nyfikenhet, kanske lite skruvat och uppseendeväckande)
Ingresstext – tre rader som kort beskriver vad som ska ske
• Förklarande text med varför och hur, gärna med en koppling till andra processer
• När och var
• Avsändare (Vilken organisation står bakom samt ett mobilnummer där man är beredd att svara 7/24)
• Bildmaterial (högupplösta som klarar tryck i tidning - ska bifogas eller länkas till)
Källa: Lotta Hellman/Hellman Media
För minnet: Anders Westin