2022-11-17 Svalbard

Medlemmar föreläste om Svalbardresa

17 nov var vi 75 medlemmar i SPF Seniorerna Hamre som vid månadsmötet hälsades välkomna av ordförande Ulla som startade med att informera om det nya sättet att anmäla sig till event av skilda slag via inloggning på föreningens hemsida. Därefter lyssnade vi på Lisbeth och Bertil Neidenmark, som berättade och visade bilder från sin resa till Svalbard. Det var en fantastisk resa som krävde stort engagemang – inga lata dagar-semester inte. Vi måste hela tiden vara alerta och lyssna på när kaptenen med medarbetare kallade – ISBJÖRN, VAL i sikte. Då var det bara att snabbt ta sig upp på däck för att titta. Vi lyssnade på föreläsningar om djuren, dess liv och levnadsvillkor. Vi åkte ut i zodiakbåtar med ledare/experter för att på håll se närmare på de mäktiga isbjörnarna. Valrossarna var gigantiska. Spetsbergs- och svalbards-grisslor fanns i mängd. Hela resan följdes av en fotograf. Måltiderna serverades i den 5-stjärniga restaurangen. Där fanns ingen gäst med långklänning eller smoking – här var det varm tröja och långkalsonger som gällde. Det fanns inte längre några sammanhängande glaciärer. Isblocken skimrade i alla färger. Vi besökte även huvudstaden Longyearbyen med staty av Amundsen. På Svalbardöarna bor ca 2600 personer. Det var en fantastisk resa – en mäktig, vacker, stilla och samtidigt farlig plats. Efter 10 dagars resa kunde vi åter nås via nätet.
Text: Gunnel Lundin
Foto: Olof Lundin