Thore Skogman

• Intresserade medlemmar
  • Några av Thores skivor
  • Thore skulptur

27 febr. besökte 25 medlemmar Thore Skogmans museum i Hallstahammar. Sune Karlsson, ordf. i "Thore Skogmans vänner" guidade oss runt och berättade om Thores liv och gärning. Thore föddes 1931 och dog 2007. Under sin livstid hade han gjort 1032 låtar som spelats in med honom själv eller andra artister t ex Sven Ingvars, Lillbabs och Anita Lindblom. Han började arbeta som springpojk på Bulten endast 14 år gammal. Han upptäcktes 1957 i Sigge Fürsts radioprogram "Frukostklubben". Thore var med i såväl operett med Ulla Sallert som hemmateatrar, film och turnéer i landet. Några kända melodier är Tio tusen röda rosor, Om sig och kring sig och När man är en glad pensionär. På 60-talet flyttade han till Danderyd och skaffade även sommarhus i Årjäng. Thore var enkel, chosefri och helnykterist. Han är begravd vid Svedvi kyrka.
Den höga träskulpturen, föreställande Kalle Västman, hans alter ego, ruttnade och är idag ersatt av en mindre som är mer hållbar. I mars varje år träffas man för att fira Thores födelsedag, äter Skogmantårta och minns. Resan gick vidare till Åsby trädgård där vi startade med fika - räksmörgås för några och bulle eller kaka för andra. Sen blev det en tur bland alla orkidéer. De flesta kom ut med paket. En trevlig eftermiddag.

Text: Gunnel Lundin
Foto: Olof Lundin