Afternoon tea

Ett uppskattad party med gott tea

• Hans Grundel hälsar Niclas Lindberg välkommen
  • Intresserade mdlemmar lyssnar på Niclas
  • Ulla tackar Niclas med SPF Hamre tea
  • Mötesgruppen fixar och donar för allas trevnad
  • Hans Grundel hälsar Niclas Lindberg välkommen
  • Intresserade mdlemmar lyssnar på Niclas
  • Ulla tackar Niclas med SPF Hamre tea
  • Mötesgruppen fixar och donar för allas trevnad

Fredag 18 okt inbjöds medlemmar i SPF Seniorerna Hamre till Afternoon tea.
50 st fick rum i lokalen på Brf Senioren där mötesgruppen dukat så trevligt med höstlövsdekorerade bord. Det serverades scones, kex, ostar, och marmelader som alla mumsade på efter att dagens gäst gjort sitt framträdande.
Dagens gäst var Niclas Lindberg, ganska ny kulturchef i Västerås stad. Niclas inledde med en rolig historia, som inte återges här, innan han berättade om det stora området kultur som fanns inom hans ansvarsområde. Det märktes att Niclas kom från chefsposten på biblioteket, som ligger honom varmt om hjärtat. Nyheter är bl a en ljudboksapp. Det är även möjligt att ladda ner e-böcker, tidningar och film. De har ett IT-center  där de erbjuder service. Lokalerna inrymmer även ett stiftsbibliotek, som firar 700 år. Där finns flera rariteter, t ex en nyligen upptäckt tysk bibel från 1551 med en handskrift skriven av Melanchthon, Luthers främsta medarbetare.
Biblioteket erbjuder många skilda aktiviteter; t ex juridisk rådgivning, författarbesök, allsång, släktforskning. Man gör försök med ökade öppettider där man får logga in sig själv.
Vallby friluftsmuseum, Anundshög, Västerås konstmuseum och stadens offentliga konst finns med i kulturchefens område. Vallby är genbank för flera hotade husdjursarter bl a jämtget och linderrödssvin. Teatern, konserthuset, Sinfoniettan, Växhuset, Culturen med Elektra, studieförbunden och kulturföreningar finns också under "kulturhatten" även om de sköts av egna styrelser.
Text: Gunnel Lundin
Foto: Olof Lundin