Hälla kafferosteri

Spännande och lärorikt besök på ett relativt okänt kafferosteri

• Bröderna Dan och Kaj
  • Fängslande och ny information ges
  • Förväntansfulla medlemmar
  • Nyfiken på maten
  • Rosterimaskinen
  • Dan in action
  • Kaj berättar inspirerande
  • Mycket trevligt med vår logga på kaffepaketet
  • Bröderna Dan och Kaj
  • Fängslande och ny information ges
  • Förväntansfulla medlemmar
  • Nyfiken på maten
  • Rosterimaskinen
  • Dan in action
  • Kaj berättar inspirerande
  • Mycket trevligt med vår logga på kaffepaketet

20 medlemmar i SPF Seniorerna Hamre fick uppleva en intressant och trevlig eftermiddag hos bröderna Kaj och Dan Johdet som driver Hälla kafferosteri.
Mycket kaffe blev det – men det är ju också meningen när man besöker ett kafferosteri. Vi startade med att sörpla etiopiskt kaffe i vinglas samtidigt som Kaj berättade om kaffets historia. Kaffe är ett bär med smaker av kamomill och citrus. Enligt sägnen var det en herde i Etiopien som märkte att hans getter blev så pigga när de åt röda bär från en buske. Han smakade själv och även han blev piggare. Han gav bären till ett kloster där munkarna tog hand om dem.
Under 1600-talet kom kaffet till Europa, serverades i kaffehus (dagens caféer). Sent 1600-tal början på 1700-tal kom kaffet till Sverige. Under en period på 1800-talet var kaffe förbjudet i Sverige då man såg att för stora summor gick åt för att importera kaffe. Pengarna skulle i stället användas till att bygga upp Sveriges industrier. Sverige är för kallt för egen kaffeodling. Idag är vi det land som dricker mest kaffe efter Finland.
Kaffe odlas 1200 – 2000 m över havet. Colombia, Brasilien och Vietnam är de största exportländerna. Kaffet graderas mellan 0 - 100 i världen. Graderingen bygger på smak, luft, fyllighet. Olika vatten har betydelse för hur kaffet smakar. Hälla rosteris kaffe ligger på 85.
Nu var det dags för att äta – Bowls Pokè med sesammarinerad lax eller Gandhi kyckling som bas och spännande Asieninspirerade smaker - gott. Sen blev det förstås mer kaffe serverat på traditionellt vis innan Dan visade och berättade hur kaffet genomgick olika stadier i rostningen. Bönorna tvättas eller torkas, läggs i rostmaskinen, varmluft kommer underifrån. Det blir en kemisk reaktion vid 160 grader, gröna bönor blir gula, vid 180-190 grader blir bönorna ljusbruna, vid 200-205 grader öppnar sig bönan, hoppar omkring, ökar i storlek, får örtiga toner. Processen tar mellan 6-12 min beroende på hur hårt rostat man vill ha bönan. Nu blev det ännu mer kaffe med kanelbulle eller godbit. Kaffet köps från bönder som odlar sitt kaffe själva, vilket är ett sätt att göra skillnad för människors liv. Som avslutning fick var och en ett paket kaffe med Hamres egen logga. Glada och nöjda kaffedrickare fotades för Hälla rosteriets egen FB-sida. Stort tack till Kaj och Dan som gjorde vår eftermiddag så trevlig.
Text: Gunnel Lundin
Foto: Olof Lundin