2023-01 Den gömda historien

SPF Seniorerna Hamre och ”Den gömda historien”

• En ung Thor Bach
  • Betagna lyssnare
  • Håkan och den lyssnade församlingen
  • Fler som är intresserade
  • På en norsk flygplats
  • Exempel på gömt material
  • Håkan framför ett dokument av Thor
  • Frun Aud som ung och äldre
  • Thor som många Västeråsare känner igen
  • HÅkan Fehne och Tommy G Andersson kollar tekniken före
  • En ung Thor Bach
  • Betagna lyssnare
  • Håkan och den lyssnade församlingen
  • Fler som är intresserade
  • På en norsk flygplats
  • Exempel på gömt material
  • Håkan framför ett dokument av Thor
  • Frun Aud som ung och äldre
  • Thor som många Västeråsare känner igen
  • HÅkan Fehne och Tommy G Andersson kollar tekniken före

Medlem Håkan Fehne delar den 25 januari med sig av sin svärfars äventyr under 40 talets krig i Norge. Historien handlar om Thor Bach, född 1918 som växte upp i en familj med föräldrar och 2 syskon. Alla utom Thor tillhörde Nasjonal Samling (NS). Ett parti som samarbetade med ockupationsmakten. Thors påbörjade utbildning till ingenjör fick han senare avsluta i Sverige. Att vi får möjlighet att ta del av historien är Thors vana att skriva dagbok där han detaljerat beskriver olika händelser. Som när de blev överraskade av ett tyskt anfall i Trondheim den 9 april, vilket för alltid gav Thor otäcka drömmar. Kameran fanns alltid med vilket gjort det möjligt för författaren, Lars-Göran Dybeck, att sammanställa berättelsen i text och bild i boken ”Den gömda historien”. Vi får ta del av händelser från Norge, flykten till Sverige och från de olika platserna Thor passerade innan han till slut slog rot i Västerås. Då har hans fästmö Aud också flyttat till Sverige, hon som inte ens visste att han flytt till Sverige. De har blivit föräldrar och flyttar in på Bäckvägen i Västerås. Thor var en scoutsjäl och känns igen av många som varit scout på Hamre i Västerås. Vad hände med släkten i Norge? Jo, de blev dömda till olika tuffa straff precis som många andra som tillhörde NS. Mor fick 5000 nkr i böter och levde på bröd och vatten i 99 dagar, bröderna ca 4 års fängelse. När Brit och Håkan gifte sig var familjen från Norge med på bröllopet. Ingen saga men ett gott slut trots allt.
Text och bild: Ulla Elfvendahl