2022-03-15 Rädd eller beredd

Rädd eller beredd - var och en måste hjälpa sig själv

• Håkan Fehne delar med sig av sin kompetens
  • Mycket givande information
  • Man måste hem och se över vad man behöver
  • En tea burk som tack för information
  • Håkan Fehne delar med sig av sin kompetens
  • Mycket givande information
  • Man måste hem och se över vad man behöver
  • En tea burk som tack för information

Vid en extrainsatt föreläsning, 15 mars, samlades 50-talet medlemmar från SPF Seniorerna Hamre för att lyssna, ställa frågor och diskutera utifrån rubriken ”Rädd eller beredd”. Håkan Fehne, medlem med stor erfarenhet från Brandförsvaret och Frivilliga resursgruppen (FRG) föreläste.
Rädda är nog ganska många – men färre är beredda. Det är viktigt att inse att vi måste hjälpa oss själva, tänka själva! Om krisen eller kriget kommer måste vi tillsammans bygga ett totalförsvar både militärt och civilt för att vara beredda på allt som kan störas ut. Det kan handla om brand och översvämningar, strömavbrott.mm. I MSBs skrift står att man ska vara beredd på olika hot i cybervärlden, Det är viktigt att vara källkritisk – inte sprida vad som kan vara falsk information. Vi kan råka ut för brist på vatten, mat, el, värme, drivmedel mm. IT- och betalningssystemen sätts ur spel. Samhället ska i dessa situationer i första hand ge hjälp till förskola, grundskola och äldreomsorg. För egen del är det viktigt att redan innan katastrofer sker vara beredd genom att införskaffa hållbar mat, vatten i dunkar, filtar och annat för att hålla värmen. Det finns gott om tips i skriften ”Om krisen eller kriget kommer”. I denna skrift samt i Västerås stads skrift ”Är du beredd” finns mycket användbar information om hemberedskap, varningssystem, trygghetspunkter, skyddsrum, mm.
Margareta Burell, medlem, informerade om första mottagandet av Ukrainska flyktingar som inkvarterats i en skola i kommunen genom hjälp av FRG.
Stort tack till Håkan som genom sin kunskap gjorde oss mer beredda och förhoppningsvis något mindre rädda i dessa orostider. Nedan finns länkar där du kan få mer information kring dessa frågor.
Länkar:
Frågor och svar om Ukraina