2020-09-08 Trädgårdsvandring

Ännu en lyckad trädgårdsvandring

• Eva Lindbäck fikar
  • Eva och Eric Boberg bjuder på saft från trädgårdarna. Mycket gott.
  • Karin och Curt Nilsson med fikakorg och Hamres teburk.
  • Samling utanför Eva Lindbäck
  • Fikadags
  • Eva Lindbäck fikar
  • Eva och Eric Boberg bjuder på saft från trädgårdarna. Mycket gott.
  • Karin och Curt Nilsson med fikakorg och Hamres teburk.
  • Samling utanför Eva Lindbäck
  • Fikadags

Det blev en väldigt lyckad eftermiddag, 8 sept, för de 29 st medlemmar som anmält sig till rundvandring i trädgårdar hos tre av våra medlemmar. I vackert väder träffades vi först hos Eva Lindbäck och delades upp i två grupper för att kunna hålla avstånd. I trädgården fanns utöver blommor av skilda slag, växthus med stor tomatodling, kryddträdgård, fruktträd och vindruvor vars rankor slingrade sig högt upp i ett träd. Eva hade ställt fram ett bord med olika äppelsorter för provsmakning. Bl a smakade vi på Astrakan Gyllenkroks, den äppelsort som Kristina i "Utvandrarna" planterade av medtagna kärnor från Sverige. Nästa stopp var i trädgården nedanför det högt belägna huset hos Eva och Eric Boberg. Vi bjöds på äppeldricka och druvsaft, båda av frukt från Eva L:s trädgård. Efter liten rundvandring, alla tog sig inte uppför backen, var det dags att gå vidare till Karin och Kurt Nilssons trädgård. Här bjöds på kaffe/te och äppelkaka vid utspridda bord – plats för alla inramat av höga tallar, enar, rönnsumak, tuja, gullris m fl. Där fanns också en sommaräng där det tidigare i år blommat gullvivor, prästkragar, blåklockor och andra ängsblommor. Stort TACK till alla fem som gjorde vår dag så trevlig!

Text: Gunnel Lundin
Foto: Olof Lundin