2020-10-01 Seglats till Finland och Ryssland

Ulla Strandberg berättar om sin äventyrliga resa med segelbåt

• Ulla Strandberg berättar med inlevelse
  • Vi lyssnar - med avstånd
  • Dom som hör ihop - lyssnar ihop
  • Intresserade lyssnare
  • ...och traditionell avtackning
  • Ulla Strandberg berättar med inlevelse
  • Vi lyssnar - med avstånd
  • Dom som hör ihop - lyssnar ihop
  • Intresserade lyssnare
  • ...och traditionell avtackning

Den 1 oktober var vi 18 medlemmar, som i Vuxenskolans lokaler, lyssnade på vår medlem Ulla Strandberg, som berättade om sin seglats till Savonlinna i Finland. Ulla har vuxit upp med båt, morfar var sjökapten och föräldrarna har alltid haft båt. Resan startade i Askersund, gick genom norra Vättern och vidare i Göta kanal med dess slussar. I Östersjön mötte man upp 5 båtar som seglat från Tyskland. Den gemensamma färden fortsatte mot Åland, Åbo och vidare österut. Övernattningar skedde i olika hamnar på vägen, regelbundna skepparmöten genomfördes för att planera den fortsatta resan. Så småningom kom man fram till Viborg och Finska viken med Saima kanal. Kanalen är 58 km lång med 8 slussar och går till Villmanstrand vid sjön Saima. Väl framme i Savonlinna (Nyslott på svenska) avnjöts Hoffmans äventyr vid dess årliga operafestival. Innan resan hade man skaffat visum då delar av kanalen låg i Ryssland. Men något visum behövde inte visas upp. I området talas finska men Ulla tyckte det gick bra att förstå varandra trots språkskillnaderna. Vägen hem gick snabbare än planerat då man möttes av störtregn men också perfekta vindar. Mot Askersund genom Göta kanal igen och möttes av grannar som bjöd på middag. Hela resan varande i ca 1½ månad. Vi som inte visste att 1 distansminut är 1852 m fick lära oss det.
Tack Ulla för en trevlig föreläsning! Sen drack vi kaffe med Gunnel J hembakta muffins – allt i Vuxenskolans lokaler.

Text: Gunnel Lundin
Foto: Olof Lundin