2022-10-19 Tingsrätten

19 okt besökte 29 medlemmar i SPF Seniorerna Hamre, Västmanlands Tingsrätt. Första mötet var att gå igenom säkerhetskontrollen. Säkerhetschefen Fredrik Isaksson tog väl hand om oss. Fredrik informerade om domstolsväsendets uppbyggnad, med tingsrätt, hovrätt och högsta domstolen och uppehöll sig särskilt vid tingsrättens organisation och arbetet i en rättssal. Han beskrev hur en rättegång genomförs, åklagares, försvarares, nämnden/domarens uppgift samt hur målsågande, tilltalade och vittnen kommer till tals. Rättegångar är offentliga och allmänheten har rätt att besöka dessa (om det inte är sk stängd dörr). Det är en möjlighet som många fler borde utnyttja.
Monica Knutson (medlem) fd nämndeman,berättade om sin uppgift som nämndeman, hur viktigt det är att kunna agera självständigt, ha gott omdöme med utgångspunkt från sina erfarenheter.
Gunnel Lundin berättade om Brottsofferjourens verksamhet och sitt volontärarbete som vittnesstödjare i tingsrätten. En intressant eftermiddag var till ända – lockade flera att besöka en rättegång vid tillfälle.
Text: Gunnel Lundin