2021-10-29 Afternoon tea

• Teaservering
  • Mötesgruppen tar en kort paus
  • Ordförande med äkta man och svägerska

29 oktober var det åter dags för Afternoon tea för medlemmarna i SPF Seniorerna Hamre. 49 medlemmar kom till Ordenshuset för att få både lite andlig och lekamlig spis. Efter att Ulla hälsat välkommen övertog Hans Grundel presentationen av dagens gäst, Marianne Cedervall, författare som skriver feelgood-deckare.
Marianne började med att berätta att hennes persongalleri och miljöer i de olika böckerna har verklighetsförankring – åtminstone delvis. Marianne är mycket noga med researchen. Hon läste från inledningen av boken ”Dö för vårt syndiga släkte” när nye prästen, Samuel Williams, i Klockarvik (verklighetens Orsa) upptäcker en död kropp fastsurrad vid en gravsten på kyrkogården.
Efterföljaren ”Fri från skulden” kom ut dagen innan vår tillställning. Hervor som bor i ett kapell på Gotland och Hervor, norrlandshäxan samt Anki Karlsson och Tryggve Hermansson är radarpar i två andra bokserier. Händelserna kan vara förlagda till Gotland, Tornedalen, Dalarna, New York och Västerås där pilgrimsfalkarna vid vattentornet på Djäkneberget gav inspiration. Marianne har bott på platserna där hon förlägger böckernas handlingar. Många av Mariannes böcker har sålts till flera länder. I Tyskland är böckerna populära, särskilt de som har dalahästar och röda stugor på framsidan. Marianne har alltid tyckt om att skriva. När det var dags att ta upp författarskapet plöjde hon TV-serien ”Morden i Midsummer” och fick 19 händelser att bygga på. Livsdrömmen att arbeta som författare är uppfylld sedan 12 år tillbaka. Stort tack till Marianne Cedervall för en intressant och lättsam timme innan vi serverades afternoon tea. Tack Mötesgruppen som ordnat så fint med te, scones, kex och ostar och annat tillbehör trots sent byte av lokal pga av dubbelbokning i Ordenshuset. Det fanns möjlighet att köpa ett urval av Mariannes böcker och även Hamre speciella te.

Text: Gunnel Lundin
Foto: Olof Lundin