Salaligan

• Gunnel tackar Glenn med teaburk
  • Gott med kaffe efteråt
  • Hårt arbetande mötesgruppen får ta en paus och lyssna på föredraget

Månadsmötet, 21 nov, samlade 60-talet medlemmar, som startade mötet med en tyst minut för att hedra minnet av vår förre ordförande Eva Liwing.
Glenn Andersson från Sala var inbjuden för att berätta vad han funnit i arkiven om Salaligan. Med ett intressant innehåll och dramatiskt framförande tog Glenn oss genom Salaligans och Sigvard Thunemans förskräckliga framfart. Under 1930-talet genomförde de brutala rånmord, mord och mordbrand – fem personen fick sätt livet till. Thuneman, ligans ledare, ansågs ha övernaturliga krafter, som lockade ungdomar att delta i seanser där man tände rökelse av bolmört. Ordenssällskapet "Magiska cirkeln" med 40 medlemmar och en "inre cirkel" fick avlägga ed att alltid lyda i ordens intresse. Det var ofta människor trassliga hemförhållanden och påverkansbara. Innan de värsta brotten började hade man stulit ett 40-tal bilar och vapen. Där fanns också handgranater och sprängämnen som kunde användas vid senare brott. Man skydde inga medel för att komma åt pengar – sköt i ryggen, brände inne, gasade ihjäl. Polisen hade tidigare fått ett anonymt brev som man inte trodde på och därför kunde Thuneman fortsätta med sina brott. Så småningom börjar polis senare nysta och medkumpanen Hedström erkänner allt varpå alla grips. Thuneman och hans medbrottslingar döms till fängelse eller sluten vård. Thuneman var en exemplarisk patient men utarbetade rymningsplaner som han sålde till andra patienter. Han släpptes fri 1969 och arbetade då framför allt som översättare innan han dog 1971. Salaligans framfart är fortfarande ett trauma i Sala. Glenn har träffat drabbade, släktingar m fl som är i livet i samband med sina många föredrag. Glenn förärades med vårt te som tack för sitt intressanta föredrag.
Maj-Britt Öhman, trafikansvarig, påminde om vikten av reflexer i vintermörkret.

Text: Gunnel Lundin
Foto: Olof Lundin