2019-10-10

• Anders Hedström ger oss nyttig information
  • Eva Mebius berättar om hur Fass fungerar och vad vi ska tänka på
  • Alla lyssnar intresserat
  • Ulla Elfvendahl tackar Eva Mebius och båda är mycket nöjda med ljudanläggningen
  • Anders Hedström ger oss nyttig information
  • Eva Mebius berättar om hur Fass fungerar och vad vi ska tänka på
  • Alla lyssnar intresserat

65 medlemmar lyssnade på Anders Hedström, kommunpolis vid Polismyndigheten i Västerås när han informerade om bedrägerier. Anders började med att berätta att BRÅs nya statistik visar att brottsligheten gått ner. När man lyssnar på medias rapportering kan man tro att brotten blivit fler, men så är det inte. Bedrägerier mot äldre sker oftast genom att man får ett telefonsamtal där någon mycket artig och trevlig person berättar att den uppringda precis vunnit på t ex postkoden eller lotto. Nu fattas bara kort och kod för att bli hjälpt att fort få in pengarna på kontot. Ett annat exempel är att ett "barnbarn" snabbt behöver hjälp med pengar för att bilen gått sönder, skickar upp en kompis som hämtar kort och kod.
Anders tips för att skydda sig – inte nya men nyttigt att påminnas om: lås alltid ytterdörr, altandörr och ha gärna låsbara fönster – tillfället gör tjuven. Se upp för falska telefonsamtal – polis, bank och andra myndigheter ringer aldrig, mailar inte för att få dina kortuppgifter. Tjuven kommer sällan på natten utan när man tror att folk är på jobbet. De rekar först. Ha gärna timer för belysningen. Höga häckar gör att tjuven kan jobba ostört. Lägg inte ut på Face Book när du är borta.
Vår medlem Eva Mebius lotsade oss in i fascinerande FASS. Eva visade hur man genom ett antal klickande på hemsidan fass.se kan läsa om olika läkemedel, dess innehåll och biverkningar. Det viktiga är att hålla reda på vilka substanser som läkemedlet innehåller. När apoteket erbjuder att medicinen kan bytas mot billigare alternativ ska man veta att detta är ett tryggt byte då ersättningsmedicinen alltid innehåller samma substans som den på receptet. Vill du behålla den sort som står på receptet får du själv betala mellanskillnaden. Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket utser periodens vara vilket innebär att en medicin som månaden innan varit dyr nu erbjuds till lägre pris.
Den nyinköpta teknikutrustningen fungerade utmärkt. Sen blev det kaffe med dopp och påminnelse om att komma ihåg att anmäla sig till aktiviteter i god tid. Lottdragningen avslutade mötet.
Text: Gunnel Lundin
Foto: Olof Lundin