Årsmöte med intressant och bra information om bältros

• Föredragshållare professor Tomas Bergström

Vi var många medlemmar som samlats i Ekenkyrkan i Kållered den 8 februari för årsmöte och föredrag om bältros. Som vanligt inledde Peter Jansson med att hälsa alla välkomna samt informera lite om kommande händelser i föreningen. Därefter var det dags för kaffe och smörgås som våra duktiga medarbetare i köket ordnat med.

Så var det dags för vår programansvarige Sigvard Olofsson att hälsa dagens föreläsare Tomas Bergström, professor i mikrobiologi vid SU, välkommen. Tomas gav oss en mycket bra och lärorik bild av hur bältros uppkommer både genom bildvisning och sitt tal. Den som haft vattkoppsvirus kan senare i livet få bältros eftersom viruset finns latent kvar i nervceller i kroppen. Det är få länder i Europa som inte ger vaccin mot vattkoppor till barn, därav är Sverige ett. Att få bältros kan vara en plågsam och långvarig sjukdom varför vaccin mot detta är ett bra skydd. Likaså bör vaccin för barn mot vattkoppor införas obligatoriskt. Tomas Bergström gav oss också en bra beskrivning av hur TBE uppkommer. Spridningen av fästingar i Sverige har ökat. Även här är vaccin ett gott skydd för att slippa TBE. Vi tackade Tomas för bra och upplysande föreläsning.

Efter denna föreläsning var det dags för årsmöte. Detta inleddes med att Peter Jansson höll i parentationen av under året avlidna medlemmar med en tyst minut. Till ordförande för årsmötet valdes Staffan Holmgren, som höll i mötet och förhandlingarna på ett korrekt och snabbt sätt. Föredragning och val enligt dagordning gick utan problem. Avslutningsvis avtackade Peter Jansson en styrelsemedlem med blommor och därefter avslutades årsmötet.

Lottdragning med vinster till några lyckligt lottade fick avsluta medlemsmötet.

Maj-Britt Fröberg