"Om alla säger fel, blir det rätt då?” - Om vårt språk med Lars-Gunnar Andersson

Vi var ca 65 medlemmar som kommit till höstens första möte i Ekenkyrkan. Peter Jansson inledde med att hälsa alla välkomna. Han informerade om kommande aktiviteter och resor. Vi har också under sommaren haft en del utflykter såsom besök på Börshuset i Göteborg, Panoramarundtur runt Göteborg och resa till Björkö.

Efter kaffe och smörgås var det dags att hälsa Lars-Gunnar Andersson, professor i svenska språket, välkommen. Lars-Gunnar, som är känd från Sveriges radios program ”Språket" samt som kolumnist i GP, talade utifrån temat ”Om alla säger fel, blir det rätt då?” om hur vi använder det moderna svenska språket. Vi fick lära oss mycket om hur språket förändrats under åren och att det fortsätter förändras hela tiden. Det är viktigt att vi pratar mycket med barn och barnbarn för att hålla språket levande. En mycket lärorik och trevlig föreläsning som Lars-Gunnar fick mottaga applåder och blommor som tack för.

Avslutningsvis fortsatte vi med lottdragning. Nästa medlemsmöte blir den 12 oktober i Johanneskyrkan, Lindome.

Maj-Britt Fröberg