Curt Pessons kluriga funderingar

Föreningsidioten

Ina Lundströms krönika i GP träffade huvudet på spiken vad gäller yngre människor. Vad menar jag då med yngre människor, jo de som inte fyllt sjuttio än? Skall ni följa med på utflykten till Tofta gård med SPF nästa torsdag? Vem är det som "håller" i den? Det är han som brukar hålla i studieresorna. Han brukar ordna så tråkiga resor så då blir väl inte denna bättre. Du kan väl ta hand om det själv för han skall sluta nu till sommaren. Jag har verken lust eller tid och när det ordnas något så är det så många som klagar på att det är för dyrt, och där har vi varit tidigare. Säger du det! Var är det som gör att det är så svårt att få människor att "ställa upp". Omvänt varför ställer "vissa" upp och tar på sig så mycket. Svaret är enkelt. Vem skall annars göra det? Visst är det gott att bara betala sin avgift och sen sätta sig ner och sträcka fram handen och bli "road". Att "hålla" i saker och ting och bli kritiserad för sådant som är "verkligt" dåligt tror jag inte är ett problem men däremot att bli kritiserad för sådant som deltagare själv är skuld till det är deprimerande och kan få vem som helst att tappa lusten. Men det sa jag på mötet. Jag var inte där. Det stod på anmälningslistan. Det var min sambo som anmälde oss. Hemsidan informerade om den ändrade tiden. Den läser jag aldrig. Hur gör man? Att ta över en verksamhet som t.ex. att ordna föredragshållare till en förening utan erfarenhet det är inte lockande och kan få vem som helst att finna själ för att slippa. Inte vill jag föreslå någon för en uppgift, men jag går ju hellre inte och frågar om jag kan få det "jobbet". Min egen erfarenhet av att "hålla" i något var att vi "överlappade" så jag kände en trygghet men ändå kunde gå min egen väg. Om det blev bra eller dåligt får andra avgöra.

Curt Persson.