Jonsereds fabriker

Tänk vad en företagsam person kan åstadkomma!
Alla vi som var med på besöket till Jonsereds fabriker var mycket imponerade av det vi fick höra om samhällets bildande och utveckling från början av 1800-talet till våra dagar.
Kenneth från hembygdsföreningen berättade för oss om hur William Gibson kom till Jonsered och startade en mekanisk industri och en textilindustri. Dessutom byggdes det bostäder till de anställda och ett helt samhälle bildades med skola, barnkrubba, sjukhus, ålderdomshem, affär, kyrka och t.o.m polis.
Mottot för samhället var gemenskap, så här fanns många föreningar såsom: skytte, fotboll, teater, orkester och nykterhetsrörrelse.
Vi gick en promenad genom byn i det småkyliga vädret och besökte bl.a. sveriges äldsta radhusområde i skotsk stil. Vi passerade affären och skolan och tog oss uppför den branta backen till kyrkan, där vi fick veta dess historia.
Därefter gick promenaden ner till det gamla ålderdomshemmet som numera är ett kloster och Broder Erik berättade om dess verksamhet.
Strax intill ålderdomshemmet låg sjukhuset, en byggnad i tre våningar där BB-avdelningen låg högst upp. År 1939 föddes vår guide där och han hade både gått i skolan i Jonsered och arbetat i den menaiska verkstaden, så han kände väl till sitt Jonsered.
Tillbaka till vår startpunkt passerade vi kraftverket från 1901 som invigdes av självaste Kung Oscar II.
Efter 2 timmars promenad avslutade vi vår promenad i hembygdsgården lokaler där vi fick kaffe och goda smörgåsar.

Eva Malmfors

Klicka här för fler bilder!