Äntligen Änglatur!

Efter en lång isolering förorsakad av den sega pandemin, var det äntligen dags för en resa. I ottan den 20 augusti embarkerade ett 40 tal reslystna medlemmar från SPF Sagsjön Rolfs nya fina buss förtjänstfullt rattad av Hans-Erik von Arnim.
Denna gång gick resan till platser med anknytning till Änglagårdsfilmerna, och ett första stopp gjordes i Ulricehamn där vår guide Agneta anslöt.

I strålande SPF-väder fortsatte vi till Källebacka Säteri där vi välkomnades av ägaren Lars-Erik Josefsson som visade upp sitt unika hem.
Nuvarande byggnad är från 1750 talet, så också det 7-sitsiga dasset med bänkar för köande. Källebacka har anor från 1500 talet.
I samband med visningen serverades kaffe och fralla av Christina och Peter i sin mysiga lokal  " Hemma på Källebacka." Vi var deras första bussbesök sedan pandemin och blev varmt mottagna.

Därefter for vi till en nedlagd orgelfabrik i Liared. Här hade sista ägaren en vacker dag nån gång på 70-talet  tröttnat, låst dörren , lämnat all tillverkningsutrustning och en halvfärdig orgel och gått hem för att aldrig mer återvända. Orgelfabriken hade ett mycket gott rykte och levererade orglar till  många av de talrika kyrkor som då var i bruk i trakten.

Efter denna lite andliga spis, var det nu dags för det mer lekamliga. Kosan styrdes till Sägnernas Hus som startade 1996 och är en ombyggd, tillbyggd och renoverad gård i Sandhem. 2004 invigdes ett museum med gammal folktro som tema. Under sommarperioden spelar de flesta stora dansbanden här och i december anordnas julmarknad. Sägnernas Hus sägs vara ett av de större dansställena i Sverige.
Vi blev hjärtligt välkomnade av ägaren Lars Kyrkeryd med fru som serverade en delikat lunch.
Även här var vi pionjärer, dvs första buss efter pandemin.

Men Änglagård då? Jo, själva gården Lönnarp, har sålts av den lokala hembygdsföreningen, och den nye ägaren vill inte ha nyfikna på sina domäner.
Det närmaste vi  kom var därför ett antal platser där olika filminspelningar ägt rum, men alltså inte själva "Änglagården".

Den första anhalten var Grimstorps Gård där ägaren  Gunnar Hartelius tog emot oss, visade runt i sitt hem och berättade om sina erfarenheter av filminspelningarna. En liknelse med bonden som klippte grisen " mycker väsen för lite ull" kan göras; dagar av inspelning gav endast några minuter på filmduken. Grimstorp drivs som ett ekologiskt jordbruk och har anor från 1400-talet. Nuvarande mangårdsbyggnad restes i slutet av 1880-talet.

Nästa anhalt var lanthandeln i Vistorp, en livaktig liten by. Även kyrkan kunde besökas vilket många gjorde. Nu nalkades slutet av vår resa, endast eftermiddagsfikat återstod, ett nog så viktigt inslag inför den långa vägen hem. Detta intog vi i  Basta Kvarn belägen vid Ätran I Blidsberg. En rogivande plats trots landsvägen, med laxar i Ätran, fina omgivningar.

Så  var vi  hemma efter en lång men händelserik dag som gett oss lite nya kunskaper.

Vid tangenterna
Bengt J