Somrig höstresa till Bohuslän

I ottan den första september äntrade nära 50 pigga medlemmar bussen som skulle ta oss till " Bohuslän i våra hjärtan".
Vår chaufför Mikael styrde norrut,och i Kungälv hämtade vi upp dagens guide Elisabeth.
Ett första stopp gjordes nära brofästet till den gamla Tjörnbron,som rasade vintern 1980 efter att ha blivit påseglad. Efter knappt två år stod dagens bro färdig.
Vi for vidare till Sundsby Säteri där vi fick kaffe och smörgås. Elisabeth berättade om Margareta Huitfeldt, som levde ett långt men tragiskt liv på Sundsby fram till sin död. Margareta var en av Bohusläns mäktigaste kvinnor under 1600-talet. Hon donerade hela sin förmögenhet till en stiftelse som verkar än i våra dagar.
Under den fortsatta resan berättade Elisabeth om en annan personlighet, Evert Taube, som fortfarande är aktuell trots att det gått över 40 år sedan han gick ur tiden. Efter Morlanda kyrka färjade vi över till Malö och Flatön där vi gjorde ett stopp hos handelsman Flink som öppnade sin bod enkom för oss. Evert hyrde periodvis på Ängön under slutet av andra världskriget och skrev många av sina bekanta visor där. Många historier finns om denna period i Everts liv. Mikael körde oss vidare via Dragmark med sin klosterruin till Grundsund, Saltön i TV. Vi tog en promenad i hamnen, tittade på de bekanta husen och njöt i det det strålande sensommarvädret. Men nu började hungern kännas, så vi for till Rågårdsvik där lunch, fisk förstås, intogs på pensionatet. Mätta och glada fortsatte vi färden till Lysekil, där vi strosade utmed kajen och försökte fota Curmans villor genom staketets springor. Resans sista etappmål var Röe gård där vi bjöds på kaffe och äggost, en välsmakande specialitet från främst södra Bohuslän. Lite matta, sjön suger, efter en lång, innehållsrik dag anträdde vi vår hemresa. Barbro N tackade chaufför och guide, undertecknad påminde om föreningens digra septemberprogram, och vips var vi hemma efter ytterligare en lyckad resa med SPF Sagsjön!

Bengt Jinfäldt

Klicka här för bilder