Göteborgs gatunamn

Lars O. Carlsson berättade om Göteborgs gatunamn och varifrån namnen kommer och visade bilder.

Ordföranden Bengt Jinfäldt hälsade 60-talet medlemmar välkomna till höstens första medlemsmöte i Apelgårdens kyrka. Information lämnades om aktualiteter på riks- distrikts- och lokalnivå. Mölndals kommun är en av endast fem kommuner i landet som inte har ett pensionärsråd. I stället bjuder vård- och omsorgsnämnden in till informationsträffar några gånger per år – nästa gång 19 oktober. Nya stadgar för förbundet är under utarbetande liksom ny hemsida. Efter kaffe och extra fina smörgåsar höll Lars O Carlsson, vice ordförande i Göteborgs stads namnberedning ett inspirerande föredrag om gatunamnens i Göteborg historia interfolierat av bilder och göteborgshumor. Fem år ska en person ha varit död för att få en gata/väg/stig uppkallad efter sig. Hans målsättning att göra oss vetgiriga uppfylldes med råge genom föredraget. Som avslutning på mötet vidtog det sedvanliga lotteriet.

Staffan Holmgren