Lindome från landsbygd till modern tätort

Den 25 november var vi nästan 60 medlemmar som samlades i Johanneskyrkan i Lindome till medlemsmöte. Vi startade som brukligt med lite information och kaffe och smörgås. Köksteamet hade som vanligt lyckats med förtäringen.

Gunnar Trenning tog därefter till orda och berättade och visade bilder från Lindomes utveckling från landsbygd till modern tätort. Gunnar T. som varit med i kommunstyrelsen i Mölndal i 21 år och dessförinnan i Lindome, när Lindome var egen kommun. Vi fick höra en mycket intressant berättelse från det politiska spelet innan Lindome kom att bli en del av Mölndals stad 1971. Det var i mitten av 60-talet som den stora utbyggnaden började och invånarantalet ökade. Idag har vi flera skolor och daghem, en sporthall och idrottsplats. Vårdcentral och apotek samt ett butikscenter finns också. Många fina bostadsområden med blandad bebyggelse har byggts under de senaste 60 åren. Idag bor här ca 14 000 personer som har möjlighet att ta del av vår fina natur och bra kommunikationer. Gunnar Trenning fick efter föreläsningen mottaga stora applåder.

Som brukligt avslutades med lottdragning. Nästa gång ses vi den 9 december kl 12.00 i Johanneskyrkan då vi får besök av Lucia från Stjärnans förskola och därefter serveras en jultallrik.

Maj-Britt Fröberg