En vandring upp till Kilimanjaros topp

Medlemsmötet för SPF Seniorerna Sagsjön den 14/11 ägde rum i Ekenkyrkan, Kållered. Bengt Jinfäldt hälsade alla välkomna och särskilt välkomnades nya medlemmar. Vi fick en kort information om kommande aktiviteter. Nästa medlemsmöte den 12/12 firar vi med lucia från Stjärnans förskola då en jultallrik kommer att serveras. Förhandsanmälan till detta möte senast 5/12. Programmet för resten av året är närmast studiebesök på Eggers och resa till Wapnö julmarknad. Den 28/11 kl 14.00 är det Kulturträff i Ekenkyrkan. Då kommer Kennet Linton och berättar om Göteborgs konserthus. Titta gärna på hemsidan där mycket information finns. Anmälan till Falkenbergsrevyn 28/2 bör ske snarast. Efter informationen var det dags för det efterlängtade kaffet och smörgås med kaka.
Dagens gäst Tommy Wold hälsades välkommen. Han presenterade sig på swahili. Det språk som talas i Tanzania där det dessutom finns många andra språk. Tommy visade bilder och berättad om en resa han och hans sambo gjorde 2010. Resans mål var att bestiga Kilimanjaro, som är Afrikas högsta berg, 5895 meter. Kilimanjaro består av tre vulkaner varav en är aktiv. Gruppen Tommy gick med var en liten grupp på 4 personer plus flera guider. Dessutom många bärare som bar på tält, mat mm. Vandringen startade nere i regnskogen. Varje dag startade gruppen vid 9-tiden efter frukost. De gick i snitt 5-6 timmar/dag inklusive lunch och andra pausar. Middag serverades vid tältlägret på kvällen. Vägen upp bestod av steniga stigar och svåra branter. Temperaturen blev lägre ju högre upp de kom. Sista etappen till toppen startade på kvällen klockan 24.00 och de gick hela natten för att till slut vara framme. Då hade de nått toppen på Kilimanjaro och hade en fantastisk utsikt. För att få lite värme och skön avkoppling efter strapatserna avslutades resan med en vecka på Zanzibar.
Mötet avslutades som vanligt med lotteridragning och utdelning av vinster. Väl mött vid årets sista möte den 12/12 i Johanneskyrkan kl 12.00.

Maj-Britt Fröberg