Historisk och intressant berättelse om Sagereds Gård i Kållered

Höstens första medlemsmöte hade vi i Ekenkyrkan, Kållered. Drygt 60-tal medlemmar hade hittat till denna för oss nya möteslokal. Ordförande började med att hälsa alla välkomna. Vi fick information om kommande möten, studiebesök och kulturträffar. Vår reseansvarige berättade om kommande resor till Wapnö julmarknad, Falkenbergsrevyn i februari, och en vårresa till Skaraborg i maj. Därefter dags för Köksteamets läckra smörgåsar, som smakade mycket bra som alltid.

Staffan Bjerrhede, ordförande i Kållereds hembygdsförening, gav oss en historisk och intressant berättelse om Sagereds Gård. Denna gård var den största i Kållered. På 1600-talets första hälft ägdes gården av övertullinspektör Erik Paulin från Göteborg. Erik Paulin gifte sig med Anna von Minden och de fick 8 barn. Gården var familjens sommarhus. Den gick sedan i arv i generationer inom familjen Paulin. Paulins bedrev handel med Ostindiska kompaniet. En av Paulins ättlingar, som ägde gården var soldat och med när Karl den XII:e dog i Halden. I slutet av 1700-talet hyrdes gården av en man som var styrman på Ostindiefararen Götheborg. 1725 kom Anna Barbro Paulin, gift med Anders Almroth, till gården. Anders Almroth var kassör i Ostindiska kompaniet. 1770 lät Almroth bygga ett gravkor på Kållereds kyrkogård. 1846 köptes gården av Anders och Britta Maria Sandberg. Britta Maria Sandberg var känd som en duktig affärskvinna. Deras ättlingar ägde gården ända tills 2000-talet. När den siste Sandberg avled ärvdes gården av Allmänna arvsfonden. Sagereds gård är uppdelad på två gårdar. Den andra gården ägs idag av familjen Eklund.

Avslutning med sedvanligt lotteri och fina vinster.

Nästa möte blir i Johanneskyrkan, Lindome, den 17 oktober kl. 12.00.

Maj-Britt Fröberg

Klicka här för fler bilder!