Årsmöte och nostalgisk återblick från Göteborg på 1900-talet

Vi var ett 70-tal medlemmar som hälsades välkomna av ordförande Bengt Jinfäldt till årsmötesförhandlingar den 13/2. Mötet inleddes med parentation av under året avlidna medlemmar. Förhandlingarna ägde rum i Ekenkyrkan, Kållered, och gick utan några problem och var snabbt avklarade. Avtackningar och uppvaktning med blommor till avgående styrelsemedlem och en representant i festkommittén. SPF kören Treklangen, som firar 35 år, blev uppvaktade från vår förening. Festkommittéerna tackades för det arbete de lägger ned för allas trevnad.

Efter förhandlingarna var det sedvanligt kaffe och smörgås samt en god toscakaka. Under tiden fick vi information av Bengt Jinfäldt om kommande aktiviteter. Staffan Bjerrhede informerade om studiecirkeln "Sommargäster i Kållered". Cirkeln startar den 3/3 och pågår 5 tisdagar i mars och april. Det finns plats för fler deltagare. Vår reseansvarige, Barbro Niklasson, berättade om resan till Skaraborg i maj och en längre resa till Finland i augusti. Till resan i maj önskas det fler anmälningar, se hemsidan för mer information.

Dagens gäst, Bodil Jerndal, hälsades välkommen. Hon visade bilder och berättade om 1900-talets Göteborg. Det var tider när hamnarna var fulla med fartyg och varven gick på högvarv. Många trevliga och igenkännande bilder från en tid inte allt för länge sen men ändå förändrad idag.

Avslutningsvis lotteridragning och påminnelse om nästa möte den 12/3 i Johanneskyrkan. Då kommer Pelle Jageby och Lasse Sörbom med ett program som tillägnas Hasse och Tage.

Maj-Britt Fröberg