Årsberättelse för 2017

ÅRSBERÄTTELSE 2017 för SPF Seniorerna SAGSJÖN Kållered och Lindome

Verksamheten har under det gångna året varit intensiv och framgångsrik.
9 personer har ingått i styrelsen, som har haft 9 sammanträden i Fritidsgården, Kållered. Festkommittén har bestått av 6 personer – 3 i vardera Lindome resp. Kållered. Föreningen har totalt 332 medlemmar.

Medlemsmötena har varit 9 till antalet och alternerat mellan Johanneskyrkan, Lindome och Apelgårdens kyrka, Kållered.
Programpunkterna vid dessa möten har varit i tur och ordning: - Bilder från Amazonas och Andernas regnskogar med Seppo Rapinoja
- Årsmöte med musikunderhållning av Juri Perem och hans orkester
- Manskören"Gubbröra" under ledning av Maria Blåberg
- Fotograf Lennart Nyborg visade ett bildreportage "Från örnar till björnar"
- Vårtallrik och sång "Mellan hägg och syren" av Birgitta Fernström
- Dansbandsmusikern Kenneth Holmström sjöng och spelade
- Sture Hegerfors berättade och vitsade till det med göteborgshistorier
- Trubaduren K G Malm sjöng visor av bl a Evert Taube och Dan Andersson
- Jultallrik med uppträdande av Luciatruppen från Stjärnans förskola.

Hälso/kulturträffarna har varit 4 till antalet och handlat om:
- Att leva ett aktivt liv med artros - Malin Svensson och Veronika Vikander från Bräcke diakoni.
- Ekonomi i balans på äldre dagar - Annika Sydberger Norrman och Michael Necke från Kronofogdemyndigheten.
- Anna Svennberg från Hörselfrämjandet angående hjälpmedel vid hörselnedsättning
- Reportage om en resa till ett kloster i Ryska Karelen – psykolog Birgitta Fält

Vi har också haft 5 välbesökta och guidade studiebesök:
- Göteborgs Bryggerimuseum
- Göteborgs Energi GoBiGas
- Busstur i Göteborg med omnejd
- Äskhultsby
- Medicinhistoriska museet

Våra resor har rönt stort intresse och gått till:
- Falkenbergsrevyn "Spexit"
- Ven med rundtur
-Bohuslän med bl a Malö, Flatön och Ängön
-Julmarknaden på Koberg och besök i Kungajaktmuseet på Hunneberg.

Vårt årsmöte och tillika 25-årsjubileum gick av stapeln 16 februari med deltagande av bl a distriktsordföranden Gunnel Fritzson och representanter från SPF Seniorerna Kvarnhjulet och Strömstararna.

Boulespelet drar fortfarande drygt 30 tävlande på onsdagar i Lindome Bouleklubbs inomhushall. I kören TREKLANGEN har vi ca 15 medlemmar, som övar på onsdagar och Canastaspelet håller också på som vanligt med ca 10 deltagare. Kursverksamheten i mobil- och datakunskap i Kållereds Fritidsgård på torsdagskvällar har pågått även i år. Vår hemsida fungerar bättre och bättre trots problemen i samband med förbundets byte av datasystem.
Många reportage från våra olika verksamheter har kunnat läsas i Mölndals-Posten och Norra Halland.
Vi har varit aktiva tillsammans med övriga pensionärsföreningar i kommunen med att försöka återinföra KPR i kommunen – dock utan framgång hittills.
6 medlemmar deltog i distriktsstämman i Ljungskile i mars. Vi har också varit närvarande i Föreningsarkivets årsmöte, Ordförandekonferensen i Ljungskile och i möten med Vård- och omsorg i Mölndal.
Vi har sänt medlemmar till kurser i medlemsregister, hemsida och studie-
cirklar. Staffan Holmgren har varit ledamot och vice ordförande i Bohusdistriktets styrelse och representerade distriktet i förbundskongressen i Gävle.

Årets resultat + kr 17870:34 läggs till eget kapital.

Bengt Jinfäldt Staffan Holmgren Ingrid Fischer
Ordförande Vice Ordförande Kassör