Medlemsmöte i Ekenkyrkan 26 oktober med besök av Göran Telhage som berättade utifrån temat ”Historis

Mötet inleddes som brukligt med att Peter Jansson hälsade ett 50-tal medlemmar välkomna. Peter informerade om kommande aktiviteter mm. Listor cirkulerade för anmälan dels till Falkenbergsrevyn nästa år och till Lucia med jullandgång den 7 december. Vi serverades ett gott kaffebröd med kaffe innan det var dags för Göran Telhage att ta till orda.
Sigvard Olofsson presenterade Göran Telhage och hälsade honom välkommen. Göran berättade och visade bilder om Flabäck – Gränsen mellan Danmark och Sverige. Platsen ligger nära Sagsjön där landskapsgränsen mellan Halland och Västergötland går. Vid denna plats ägde tre möten rum i slutet av 1500 talet och början av 1600-talet, för att bestämma var gränsen skulle gå mellan länderna. Till minne av dessa möten restes en sten vid bäcken 1979. Göran Telhage fortsatte med att berätta om Gästgivargården som byggdes1844-1845. Denna revs 1967 när motorvägen skulle dras fram. På gästgivargården kunde det gå vilt till med många dryckesslag och blodiga bataljer. Det var Carl Fredrik Kjellberg som byggde gästgiveriet. En väg som drogs fram från Våmmedal i Kållered och till Alafors i Anneberg fick namnet Kjellbergska vägen. Järnvägen som byggdes i slutet av 1800-talet placerades på västra sidan av Sagsjön men flyttades på 1920 talet öster ut till nuvarande placering. Göran Telhage avslutade med historien om kattkäringarna, två damer som älskade katter och levde i ett gammalt hus i Flabäck. Många katter levde hela sitt liv inne i huset. Huset revs sedermera då det inte gick att sanera efter alla katter.
Mötet avslutades med tack till Göran Telhage för en trevlig och upplysande berättelse. Nästa möte 9 november blir också i Ekenkyrkan och då blir det Quis med Lennart Palm.

Maj-Britt Fröberg