TIBET – VÄRLDENS TAK

Vår ordförande Sven-Olovf Falkbring välkomnade drygt 70 medlemmar
till vårt månadsmöte i Lindome 20 okt.
Innan kaffet gavs information om vår nystartade bouleverksamhet på
onsdagar i Lindome Boulehall.
Dagens föreläsare var vår egen medlem Anita Ljungqvist, som berättade
och visade bilder från sin resa till och i Tibet – autonom region i Kina.
Inresan till Tibet började med tåg från Beijing till Lhasa, en sträcka på 400 mil och som varade i 48 timmar. Resan gick bl a genom världens högsta järnvägstunnel och –pass samt över 675 broar.
Vi fick oss till livs under en timma en massa fantastiska bilder och berättelser om vad hon var med om och som är omöjligt att återge i en kort artikel.
Under den 100 mil långa resan utefter Friendship Highway mellan Lhasa och Kathmandu kan nämnas upplevelser som att övernatta på Tibetanska högplatån i 2-mannatält 4500 m ö. h. och att ha nakenbadat tillsammans med inhemska kvinnor
i varma källor på världens tak.
Vi fick se underbara bilder över några av världens högsta berg bl a Mt.Qomolangma (Mount Everest) badande i solljus. Innan framkomsten till slutstationen passerades även resans högsta pass – 5662 m ö.h.
Anita avslutade med en inspelad hyllningssång till detta hårt drabbade folk.
Efter en lång och varm applåd avslutades mötet med lottdragning.
Information om nästa studiebesök på Börjesgården i Hällesåker den 27 okt.

Sven Larsson