”Familjen Dicksons Vikaryd och slottet som revs”

Torsdag 12 oktober var vi ca 55 medlemmar som kommit till Johanneskyrkan i Lindome för att lyssna på Håkan Kumler, historiker och engagerad föreläsare.
Vi startade som vanligt med att Peter Jansson, ordförande, hälsade alla välkomna. Peter informerade som vanligt om vad som kommer att hända framöver och vad vi har gjort sedan senast. Vi var många som varit med på en trevlig resa ”Tyska vinvägar”, promenad runt Horsika och inte minst spelat boule varje vecka.
Barbro Niklasson, reseansvarig, informerade om att hon nu bokat ett antal platser till Falkenbergsrevyn nästa år, 1 mars 2024.
Så blev det dags för smörgås och kaffe som serverades av vår utmärkta festkommitté. Efter att vi avnjutit förtäringen förflyttade vi oss som vanligt till bänkraderna framför podiet där Håkan Kumler tagit plats. Sigvard Olofsson gjorde en kort presentation av Håkan Kumler som hälsades hjärtligt välkommen. Håkan började med att berätta om hur han kommit i kontakt med anhöriga till familjen Dickson som ägde Vikaryd. Detta slott som byggdes på 1800-talet som ett sommarslott till familjen Axel Dickson och fanns i bruk ända till 1947. Axel Dickson gifte sig med Nancy Bratt när han var 48 år och hon 18 år. De fick fyra barn, James, Olle, Karolin och Harald. Håkan Kumler berättade mycket levande och visade samtidigt bilder från familjealbum som han fått ta del av från Kristina Dickson (dotter till Harald). Livet på slottet bestod av mycket samvaro och fester med olika gäster såsom, familjen Silversköld, familjen Bratt och även Karin Boye besökte slottet. Nancy Dickson flyttade till Stockholm på ålderns höst 1947 och levde där tills hon dog. Slottet var vid denna tid i behov av stora reparationer som var mycket kostsamma. Slottet bjöds ut till försäljning men lockade inga köpare. Då togs beslut att riva slottet men innan det revs ordnades en stor auktion på slottet som lockade många. Idag finns det endast en grund synlig av slottet.
Avslutning som vanligt med lottdragning och vinstutdelning. Nästa medlemsmöte blir den 26 oktober i Ekenkyrkan då Göran Telhage kommer och berättar om gamla tider i vårt område.

Maj-Britt Fröberg