Resa till Vänerskärgården med besök på Torsö och Brommö

En strålande torsdag i slutet av maj startade vi resan från Lindome kl. 7.00. Där mötte vår busschaufför Lars-Erik och reseledare Carina upp. Vi fortsatte med att hämta några medlemmar i Kållered och sedan Mölndal. Sedan bar det iväg på E20 mot Mariestad. Där tog vi vägen ut mot Torsö och bron över. Bron invigdes 1994 och är 900 meter lång. Väl över på Torsö mötte oss den lokala guiden Sofia. En härlig Skaraborsgdialekt ljöd i mikrofon när hon hälsade oss välkomna till Torsö. Sofia var själv boende på Torsö sedan slutet av 90-talet. Det finns nästa 600 fastboende på ön. Där finns också en skola, låg- och mellanstadiet. Ett flertal aktiva föreningar. Hela bygden var involverad i livet där ute med många aktiviteter mm. Efter en kort busstur kom vi fram till Torsö bygdegård där vi möttes av några medlemmar från hembygdsföreningen som hade dukat upp kaffe och goda smörgåsar. Vi fick efter kaffet möjlighet att besöka ett mindre museum och en del försäljning av lokala produkter. Några prövade också ett kägelspel som var populärt. Resan fortsatte nu vidare genom en fantastiskt vacker bygd till Fågelö kapell och kyrkogård. Därefter åkte vi vidare till Laxhall där färja mötte upp och tog oss över till Brommö. Ännu en lokal guide, Berit, kom ombord (lika härlig dialekt). Hon berättade att på Brommö bodde endast 3 fastboende. Det var en bilfri ö som endast de boende och besökande gäster till dem fick köra. Svea skog ägde mark där ute och det skedde en del avverkning av skog. På Brommö hade det funnits många boende på 1800-talet då det fanns ett glasbruk med 400 anställda. Glasbruket tillverkade fönsterglas. När detta lades ner i slutet av 1800-talet revs många av arbetarbostäderna men det fanns en länga kvar och en disponentbostad. Bussen körde oss på smala grusvägar. Vi fick också tillfälle att ta en promenad utefter en härlig sandstrand och skåda ut över Vänern. Även på denna ö var det en livlig fritidsverksamhet. Där fanns en vävstuga samt en förening, Brommösnipans vänner, där vi fick möjlighet att titta in i verkstaden och höra berättelsen om snipans tillkomst. Sedan var det dags för lunch som vi intog på Laxhalls restaurang. Vi fick då smaka på abborre från Vänern. Allt var mycket gott. Sofia, vår guide, hade under färden berättat historien om ”Torsövargen” och ”Sotepinna” och ”Koffa” på ett mycket levande och underhållande sätt. ”Torsövargen” var ingen varg utan namnet kom sig av att Torsöborna på vintern drog sina slädar över isen till Mariestad för att sälja varor. Mariestadsborna likande detta följe vid hur vargen gick över isen i en lång karavan. ”Sotepinna” handlade om att glasbruksarbetarna var riktigt sotiga efter dagens arbete samt att de ofta var väldigt smala beroende på fattigdom och lite mat. Tillsammans med Kinnekulle har området Torsö och Brommö utsetts till biosfärområdet Vänerskärgården av Unesco.
Tillbaka vid brofästet avslutade Sofia vår lokala guidning. Vi tackade för en jättefin presentation och för att vi fått ta del av dessa duktiga kvinnliga guiders kunnande. Det bar nu av hemåt mot Mölndal, Kållered och Lindome. Väl hemma var vi överens om att detta var en av de bästa dagsresor vi gjort med Rolfs Buss och Flyg som arrangörer. Tack även till vår reseansvarige Barbro Niklasson för allt arbete med att ordna trevliga resor för oss.

Text: Maj-Britt Fröberg
Bild: Barbro Niklasson